The Effects of the Maternal Adult Attachment and Affectionate Child-rearing Behavior on a Child′s Social Competence

어머니의 성인기 애착과 애정적 양육행동이 아동의 사회적 능력에 미치는 영향

  • 최정미 (초당대학교 사회복지학과 겸임교수)
  • Published : 2002.04.01

Abstract

The purpose of this research is to delineate the effects of the material adult attachment and affectionate child-rearing behavior on the social competence of a child. The levels of mother's education and income, as well as the maternal adult attachment and affectionate child-rearing behavior have been chosen for the analysis. The sample subjects selected for the research include 287 pairs of fifth/sixth grade students, their mothers, and eight of the classroom teachers, all from Kwangiu city. The major findings are as follows: First, in measuring the social competence score of a child and the maternal adult attachment, affectionate child-rearing behavior, the scores, in general, tend to be above the mean scores. Second, looking at the correlation between the mother's education/income level and affectionate child-rearing and the child's social competence level, the affectionate child-rearing and the social competence factors only show difference correlating to the mother's education, high school or higher, as opposed to the level of junior high and lower, the difference is significant. Third, the results of multiple regression analysis on the effects of the variables to the child's social competence indicates that affectionate child-rearing is the most significant contributing factor, followed by the mother's education, the close attachment factor, income, and the anxiety attachment factor, in that order All in all, the variables account for 18% of the child's social competence score.

Keywords

References

  1. 강수진(1995). 아동의 자아효능감과 사회적 능력 전남대 석사학위논문
  2. 고경애(1984). 모자녀 애착관계가 유아의 행동발달에 미치는 영향. 이화여대 석사학위논문
  3. 공인숙(1989). 부모의 온정 및 통제 와 아동의 역량에 대한 자기 지각. 서울대 석사학위논문
  4. 권일선(1995). 어머니의 자아개념 및 양육태도가 유아의 유치원 적응에 미치는 영향. 계명대 석사학위논문
  5. 김미숙(1982). 아동의 위축행동에 관한 연구. 충북대 석사학위논문
  6. 김숙령(1997). 영유아기의 탁아경험과 유아의 부모에 대한 애착 및 사회정서적 문제 행동과 의관계. 아동학회지, 18(2), 5-18
  7. 김영선 (1991). 청각장애아모와 일반아모의 결혼만족도 및 자녀양육태도에 관한 비교 연구. 성신여대 석사학위논문
  8. 김영숙(1998). 부모의 양육태도와 아동의 정서적 부적응 행동에 관한 연구. 숙명여대 석사학위논문
  9. 김영지(1994). 어머니에 대한 아동의 애착과 사회적능력에 관한 연구. 전남대 석사학위논문
  10. 김정아(1994). 아동의 사회적 능력과 관련된 제변인에 관한 연구. 이화여대 석사학위논문
  11. 김지신(1996). 어머니의 전통-근대 가치관 및 양육 행동과 아동의 사회적 행동. 이화여대 박사학위논문
  12. 노명희(1995). 아동의 어머니에 대한 애착과 사회적능력. 전남대 박사학위논문
  13. 도현심(1994). 유치원 아동 및 6학년 아동의 사회적능력. 이화여대 박사학위논문
  14. 문용주(1987). 가정환경 제변인이 유아의 사회적 능력에 미치는 영향. 원광대 석사학위논문
  15. 박명희(1988). 어머니의 양육태도 관련 변인에 관한 연구 서울여대 석사학위논문
  16. 박성연.이숙(1990). '어머니의 양육행동 척도' 표준화를 위한 예비연구. 대한가정학회지, 28(1),141-156
  17. 박응임 (1988). 사회계층에 따른 가정환경이 아동의 사회적 능력에 미치는 영향. 이화여대 석사학위논문
  18. 박응임(1995). 영아-어머니간의 애착유형과 그 관련변인. 이화여대 박사학위논문
  19. 송영민(1997), 어머니 양육태도와 유아의 부적응 행동과의 관계. 순천향대 석사학위논문
  20. 신경종(1993). 사회계층에 따른 부모의 양육태도에 관한 연구. 건국대 석사학위논문
  21. 안재연(1992). 어머니의 취업에 따른 양육행동과 아동의 사회적 능력과의 관계. 이화여대 석사학위논문
  22. 양정선(1997). 아동이 지각한 어머니의 양육행동과 아동의 사회적 행동특성. 전남대 석사학위논문
  23. 오순환(1991). 자녀가 지각한 어머니의 양육행동과 아동의 자아개념간의 관계. 이화여대 석사학위논문
  24. 유안진, 서봉연(1982). 인간발달. 서울대학교 출판부
  25. 유은희, 박성연(1989). 母子간의 애착 母의 결혼관계에 따른 아들夫歸의 결혼만족도: 인과적 모형. 대한가정학회지, 27(2), 149-162
  26. 유은희(1991). 기혼자녀의 부모에 대한 애착 및 자율성 발달유형과 결혼만족도. 이화여대 박사학위논문
  27. 윤현선(1984). 모의 자아개념 및 양육태도와 학동기 자녀의 자아개념과의 관계연구. 경희대 석사학위논문
  28. 이 숙(1986). 부모의 양육태도가 아동의 성역할 특성에 미치는 영향. 대한가정학회지, 24(4), 199-207
  29. 이 숙(1988). 자녀가 지각한 부모의 양육태도 및 이에 영향을 주는 요인. 이화여대 박사학위논문
  30. 이영주(1990). 부모의 온정, 통제 빛 형제자매 환경에 따른 아동의 친사회적 행동. 대한가정학회지, 28(2), 107-118
  31. 이영환(1993). 낯선상황에서 영아의 아버지에 대한 애착유형. 경희대 박사학위논문
  32. 이원영(1983). 어머니의 자녀교육관 및 양육태도와 유아발달과의 관계성 연구. 이화여대 박사학위논문
  33. 이희숙(1984). 부모의 성역할 유형과 자녀양육에서의 역할 참여 및 수행도와의 관계. 이화대 석사학위논문
  34. 이혜영(1986). 아동의 사회적 역량에 관한 일연구. 동국대 석사학위논문
  35. 임희수(1994). 첫자녀에 대한 어머니의 양육행동 및 관련변인. 이화여대 석사학위논문
  36. 장미자(1998). 애착의 세대간 전이:어머니의 내적 실행모델과 영아의 애착유형. 경희대 박사학위논문
  37. 장영애(1987). 가정환경 변인과 아동의 사회적 능력간의 관계: 인과모형분석. 아동학회지, 8(2), 17-44
  38. 전숙자(1984). 아동의 가정환경 변인과 사회성과의 상관관계. 숭의논층, 7, 숭의여전
  39. 조병은 외 8 인(1995). 3세대를 통해서 본 모-자녀 애착관계와 사회적 능력 : 전생애적 접근. 한국가정관리학회지, 13(2), 86-93
  40. 조은영(1996). 어머나의 아동 양육방식이 5세 아동의 애착관계와 사회성 발달에 미치는 영향. 아동학회지, 17(1), 213-226
  41. 최해훈(1997). 영아의 애착유형과 성인의 애착표상 유형에 대한 연구. 이화여대 석사학위논문
  42. 한종혜(1980). 부모의 인성 및 양육태도와 학동기
  43. 자녀의 인성과의 관계 연구. 서울대 석사학위논문
  44. 허은주(1988). 부모의 성 및 교육수준에 따른 자녀에 대한 가치관과 양육행동. 이화여대 석사학위논문
  45. 홍계옥(1995). 유아의 기질 및 어머니의 양육행동과 모자애착 행동간의 관계. 고려대 박사학위논문
  46. 홍계옥, 최경순(1996). 유치원 유아의 모자녀간 애착과 유아의 사회적 능력과의 관계. 아동학회지, 17(1), 101-116
  47. Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C, Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale: Elbaum
  48. Baruch, G. K. & R. C. Barnett (1981). Competencerelated behaviors of preschool girls. Genetic Psychology Monographs, 103, 79-103
  49. Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75, 43-88 https://doi.org/10.1037/h0024919
  50. Baumrind, D. (1973). The development of instrumental competence through socialization. In A. D. Pick(Eds.). Child Psychology, 7. Minneapolis University of Minnesota Press
  51. Baumrind, D. & A. E. Black (1967). Socialization practices associated with dimensions of competence in preschool boys and girls. Child Development, 38, 291-327 https://doi.org/10.2307/1127295
  52. Becker,W. C. (1964). Consequences of different kinds of parental discipline. In M. L. Hoffman, & L. W. Hoffman(Eds.). Review of child development research, New York Russell Sage Foundation, 174-175
  53. Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 55, 83-96 https://doi.org/10.2307/1129836
  54. Berman, W. H., Marcus, L., & Berman, E. R. (1994). Attachment in adult. New York London: The Guilford Press. 204-231
  55. Berman, W. H. & Sperling, M. B. (1994). Attachment in adult. New York London:-The Guilford Press. 3-28
  56. Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: Vol.2. Separation. New York Basic
  57. Bowlby, J. (1982). Attachment and loss: Vol 1. Attachment(2nd). New YorkBasic
  58. Brown, R. (1979). Word from the language acquisition front, Invite address for the E.P.A., Meetings
  59. Buss, A. H. & Plomin, R. (1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillside, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
  60. Cassidy (1986). The ability to negotiate the environment: An aspect of infant competence as related to quality of attachment. Child Development, 57, 331-337 https://doi.org/10.2307/1130588
  61. Cassidy, J. & S. R. Asher (1992). Loneliness and peer relations in young children. Child Development, 63, 350-365 https://doi.org/10.2307/1131484
  62. Cheek, J. M. & Buss, A. H. (1981). Shyness and sociability. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 330-339 https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.2.330
  63. Cicirelli, V. G. (1983). Adult children's attachment and helping behavior to elderly parents: A path model. Journal of Marriage and the Family, 45(3), 815-825 https://doi.org/10.2307/351794
  64. Cohn, D. A. (1990). Child-mother attachment of sixyear-olds and social competence at school. Child Development, 61, 152-162 https://doi.org/10.2307/1131055
  65. Cohn, D. A, Cowan, P. A, Cowan, C. P., & Pearson, J. (1992). Mothers' and fathers' working models of childhood attachment relationships, parenting styles, and child behavior. Development and Psychopathology, 4, 417-432 https://doi.org/10.1017/S0954579400000870
  66. Collins, N. L. & Read, S. J.(1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 644-663 https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.4.644
  67. Connolly, K. & Bruner (1974). Competence: Its nature and nursery. The growth of competence, 3(7), London: Academic Press
  68. Crowell, J. A & Feldman, S. S. (1988). Mothers' internal models of relational and children's behavioral and developmental status. Child Development, 59, 1273-1285 https://doi.org/10.2307/1130490
  69. Dekovic, M. & Janssens, J. M. A (1992). Parent's child-rearing style and child's sociometric status. Developmental Psychology, 28(5), 925-932 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.925
  70. Easterbrooks, M. A., Lamb, M. E. (1979). The relationship between quality of infant-mother attachment and infant competence in initial encounter with peer. Child Development, 50, 380-389 https://doi.org/10.2307/1129413
  71. Eiden, R. D., Teti, D. M. & Corns, K. M. (1995). Maternal working model of attachment, marital adjustment, and the parent-child relationship. Child Development, 66, 1504-1518 https://doi.org/10.2307/1131660
  72. Ford, M. E. (1982). Social cognition and social competence in adolescence. Developmental Psychology, 18, 323-340 https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.3.323
  73. Gesten, E. L. (1976). A health resource inventory: The development of a measure of the personal and social competence of primary-grade children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 44(5), 775-786 https://doi.org/10.1037/0022-006X.44.5.775
  74. Gottman, J., Gonso, L & Rasmussen, B. (1975). Social interaction, social competence, and friendship in children. Child Development, 46, 709-718 https://doi.org/10.2307/1128569
  75. Greenberg, M. T., J. M. Siejel, & C. J. Leitch (1983). The nature and importance of attachment relationships to parents and peers during adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 12(5), 373-385 https://doi.org/10.1007/BF02088721
  76. Hart, C. H., D. M. DeWolf, P. Wozniak & D. C. Burts (1992). Maternal and paternal disciplinary style. Child Development, 63, 879-892 https://doi.org/10.2307/1131240
  77. Hoffman, J. A (1984). Psychological separation of late adolescents from their parents. Journal of Counseling psychology, 3, 170-178
  78. Hurlock, E. B. (1978). Child Development(6th.ed). McGraw Hill,Co., 496-497
  79. Jones, D.C., Rickel, A.U., & Smith, R.L. (1980). Maternal child-rearing practices and social problem-solving strategies among preschoolers. Development Psychology, 16(3),241-242 https://doi.org/10.1037/0012-1649.16.3.241
  80. Kenny, M. E. (1987). The extent and function of parental attachment among first-year college students. Journal of Youth and Adolescence, 16(1), 17-29 https://doi.org/10.1007/BF02141544
  81. Kobak, R. R. & Sceery, A (1988). Attachment in late adolescence: Working models, affect regulation, and representations of self and others. Child Development, 59, 135-146 https://doi.org/10.2307/1130395
  82. Kohn, M. & Rosman, B. L. (1972). A social competence scale and symptom checklist for the preschool child. Developmental Psychology, 6(3), 430-444 https://doi.org/10.1037/h0032583
  83. Ladd, G. W. & GoIter, B. S. (1988). Parents' management of preschooler's peer relation: Is it related to children's social competence? Developmental Psychology, 24, 109-117 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.1.109
  84. Lieberman, A. F. (1977). Preschooler's competence with a peer: Relations with attachment and peer experience. Child Development, 48, 1277-1287 https://doi.org/10.2307/1128485
  85. Maccoby, E. E. & J. A. Martin (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child Interaction. In Handbook of Child Psychology, 4, Socialization, Personality and Social Development(1-101), ed. by E.M. Hetherinton. Series ed. by P. H. Mussen. NY: Wiley
  86. MacDonald, K. & Parke, R. D. (1984). Bridging the gap: Parent-child play interaction and peer interactive competence. Child Development, 55, 1265-1277 https://doi.org/10.2307/1129996
  87. Moore, D. (1987). Parent-adolescent separation: the construction of adulthood by late adolescents. Developmental psychology, 23(2), 298-307 https://doi.org/10.1037/0012-1649.23.2.298
  88. O'Malley, J. M. (1977). Research perspective on social competence. Merrill-Palmer Quarterly, 23(1), 29-44
  89. Park, K. A., Waters, E. (1989). Security of attachment and preschool friendship. Child Development, 60. 1076-1281 https://doi.org/10.2307/1130781
  90. Paster, D. K. (1981). The quality of mother-infant attachment and its relationship to toddler's initial with peers. Developmental Psychology, 17, 326-335 https://doi.org/10.1037/0012-1649.17.3.326
  91. Pettit, G. S., K. A. Dodge & M. M. Brown (1988). Early experiences, social problem solving patterns and children's social competence. Child Development, 59, 107-120 https://doi.org/10.2307/1130393
  92. PutalIaz, M. (1987). Maternal behavior and children's sociometric status. Child Development, 58, 324-340 https://doi.org/10.2307/1130510
  93. Rutherford, E. & P. H. Mussen (1968). Generosity in nursery school boys. Child Development, 39, 755-765 https://doi.org/10.2307/1126981
  94. Schaefer, E. S. & Bayley, N. (1969). Maternal behavior and personality development, Reading in the Psychology of Parent-Child Relations, NY : John Wiley &Sons, Inc
  95. Sroufe, L. A. (1983). Infant-earegiver attachment and patterns of adaptation in preschool. In M. Perlmutter(Ed). Development and policy concerning children with special needs. The Minnesota on Child Psychology 16, 41-83, NJ: Hillsdale, Erlbaum
  96. Sroufe, L. A (1985). Attachment classification from the perspective of infant-caregiver relationships and infant temperament. Child Development, 56, 1-14
  97. Sroufe, L. A. & E. Waters (1977). Attachment as an organizational construct. Child Development, 48, 1184-1199 https://doi.org/10.2307/1128475
  98. Waters, E., Wippman, J., & Sroufe, L.A. (1979). Attachment, positive affect and competence in the peer group: Two studies in construct validation. Child Development, 50, 821-829 https://doi.org/10.2307/1128949
  99. White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: A concept of competence. Psychological Review, 66(5), 297-333 https://doi.org/10.1037/h0040934