초록
이 연구는 우리 사회에서 중년층의 노부모 부양관이 세대간 지원관계와 자신의 노후 부양관에 미치는 영향을 분석하고 있다 이를 통해 세대관계 연구에서 흔히 사용되는 교환이론적 접근을 우리 사회에 적용하는 것이 타당한가를 검증한다. 이 연구는 전국의 중년층을 대상으로 수집한 김두섭 외(2000) 의 자료를 활용하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 노부모에게 지원을 제공하고 있거나 상호적 관계에 있는 중년층에 서 전통적 노부모 부양관이 강하게 나타난다. 이는 교환이론의 설명에 바탕을 둔 기존 연구들의 설명과는 일치하지 않는 결과이며, 우리 사회의 세대관계 분석에서 효규범을 고려하여야 함을 의미한다. 이 연구에서는 이러한 결과를 바탕으로 노부모 부양이 단일세대에 한정되어지는 교환적 관계의 설명이 아니라, 효규범의 영향력에 의해서 자녀의 지원이 세대를 넘어 이어지는 연결적 보상체계라는 새로운 설명모형을 제시하였다. 둘째, 중년층 자신의 노후 부양관에 환한 분석에서는 세대관계 유형이나 자신의 노부모 부양관과 무관하게 절대 다수의 중년층이 자신의 노후책임이 자신에게 있다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 이는 우리사회 중년층이 자신은 노부모 부양의 경험이 있고, 전통적인 노부모 부양관을 가지고 있다고 하더라도 자신의 노후에는 자녀의 부양을 기대하지 못하는 중간자적 위치에 있음을 시사한다. 이 연구는 우리 사회의 세대관계를 설명하기 위하여 교환이론의 설명과는 다른 대안적 설명틀을 제시하면서, 중년층의 현실을 실증적으로 보여주었다는 데 의의가 있다
This study examines the structure of intergenerational relationship and its effects on old-age security of the Korean society. Of interest is the effects of the middle aged's attitudes on old parents'security on their intergenerational exchange relationship and on their own old-age security as well. This study also attempts to test the applicability of the social exchange perspective to the study of intergenerational support relationship in Korea The social exchange perspective considers intergenerational relationship as an exchange of aids and rewards between generations. However due to strong norm of filial duty and inadequate welfare system, supporting old parents is regarded as younger generation's duty in Korea This study utilizes a survey data conducted by Kim et al.(2000). Major findings can be summarized as follows. First, the middle aged who gives one-sided supports to their parents tends to have the traditional attitude on old parents' security. It implies that intergenerational support relationship in Korea is not consistent with the explanations from the social exchange perspective. This study suggests a 'chained reward system'as an altermative explaining the intergenerational relationship. Second, an absolute majority of the middle aged tend to think that they are responsible for their own old-age security regardless of the pattern of intergenerational support relationship and attitudes on old parents' security. It implies that the middle aged in Korea holds the status of 'marginal men' who supports their parents but can't take the similar supports from their children.