Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 15 Issue 2
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- Pages.233-242
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- 2002
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
Mass customization model and design strategy for consumer electronic industry
가전사업을 위한 매스커스터마이제이션 모델과 디자인 전략
Abstract
Mass customization is a paradoxical word which has some difficulties in introducing to consumer electronic industry due to its mass production system for economy of scale. On the basis of literature review and case studies, this study suggests the mass customization model and design strategy suitable for consumer electronic industry in the aspect of product design. Mass customization models are divided into manufacturer side customization, deliverer side customization, and customer side customization. And the fast is considered as appropriative to consumer electronic industry. Collecting customer 's needs, modular product design, and adopting basic product platform for derivation by 3rd party manufacturer can be used as design strategy for this model. For realization of the mass customization, further research in the area of the participative design for collecting practical design needs of customer wh o are inexpert to product design is needed.
매스커스터마이제이션(mass customization)은 서로 상반되는 개념인 대량생산과 맞춤생산의 결합어로서, 가전산업은 규모의 경제를 위한 대량생산방식을 가지고 있기 때문에 이의 도입이 늦어지고 있다. 본 연구에서는 기존 연구에서 규명된 매스커스터마이제이션 유형의 고찰과 사례연구를 통해, 제품디자인의 시각으로 재구성하여 가전산업에 적합한 모델을 선정하고 이에 따른 디자인 전략을 수립하는 것을 중심으로 논의하였다. 매스커스터마이제이션은 커스터마이제이션의 주체와 시점에 따라 생산자측 커스터마이제이션(manufacturer side customization), 유통측 커스터마이제이션(deliverer side customization), 소비자측 커스터마이제이션(customer side customization)으로 구분할 수 있으며, 가전산업은 이 중에서 소비자측 커스터마이제이션이 가장 적합한 것으로 나타났다. 이를 위해 소비자 참여 디자인에 의한 소비자 요구 수렴의 활성화와, 소비자가 전문적인 지식없이도 커스터마이제이션을 가능하게 하는 제품디자인에서의 모듈화를 디자인전략으로 제안하였다. 또한, 생산자측에 부담을 주는 모델다양화 보다는 표준 플랫폼(platform)을 통해 제3의 생산자가 선택사양을 생산/유통할 수 있도록 하는 방안도 제시하였다. 매스커스터마이제이션의 시작점은 소비자의 요구를 파악하는 것이며, 향후 매스커스터마이제이션의 활성화를 위해서는 제품디자인 비전문가들로 구성된 소비자 참여 디자인을 위한 방법 및 도구의 연구와 개발이 이루어져야 할 것이다.