Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 15 Issue 1
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- Pages.143-152
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- 2002
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
A Study on the Optimization of Edutainment Website design For Juvenile Users
에듀테인먼트 기반의 어린이 웹사이트 디자인에 관한 연구
Abstract
As the Internet has been a daily instrument of our lives, the numbers of Internet users are increasing rapidly. Especially, we have to pay special attention to about rapid increasing of juvenile users. In the 1990's, Kids are growing up literally surrounded by new technologies and mu1timedia experiences. For these kids, most of the techno1ologies that we adults find surprising or even incredible are a part of their everyday landscape, a fact of life. Currently, only few of research and discussion has gone into understanding this field. And most of these web sites, set importance on furnishing information only. So educational characters of web are not manifested fully as well as children soon get board with learning with Internet so that feel difficulties in searching and accepting information. At this point, we must try to develop educational sites Not only to show information but also to offer a rich and entertaining time for kids while providing playful teaming and increased technological fluency. Fer this purpose, Web site should be all about combining play with learning. Site navigation should be easy and the pages load quickly. The page download time is also being considerable, which could send kids withy mouse-fingers looking for entertainment elsewhere. Everything about the site must have a familiar feel, uses adequate colors to be satisfied with the juveniles. Multimedia can help the communications in the websites. To maximize the educational effect, technological research and continues invest are need, in addition to usability test.
인터넷이 보편직인 일상의 도구로 자리잡으면서, 그 이용자의 수도 급격하게 증가하고 있다. 특히 초등학생의 인터넷 이용률의 급심장을 주목할 필요가 있다. 이들은 태어나면서부터 자연스럽게 인터넷을 접하게 된 세대로 앞으로 대두될 새로운 미디어 시대를 이끌어 나갈 주역이다. 또한 이들은 미래의 인터넷의 발전과 변화를 주도할 수 있다는 잠재력을 가지고 있는 세대이기도 하다. 현재 국내에서는 이러한 어린이를 위한 웹사이트에 대한 투자가 미흡하지만, 그 관심도가 높아지는 만큼 인터넷 시장을 주도할 새로운 영역으로 자리 잡아가고 있다. 이러한 관점에서 지금까지의 단순 학습 전달 목적의 사이트 개발보다는 보다는, 흥미 있는 요소를 통해 자연스럽게 학습환경에 몰두할 수 있도록 도와주는 에듀테인먼트 사이트의 개발이 요구된다. 어린이의 인지적인 특성을 고려하여 사이트를 설계함과 동시에, 디자인, 공학, 아동학 등의 다양한 학문 분야들 간의 학제적 접근이 필요하다. 뿐만 아니라 학습자가 보다 쉽게 정보를 인지하고 수용할 수 있는 인터페이스의 설계가 필요하며 이를 위해서는 일관성 있는 레이아웃과 아동의 감성을 고려한 색상과 배색, 내용의 조직화와 더불어, 멀티미디어 요소를 적극 활용하여 학습으로 연결해야 한다. 또한 어린이 스스로가 직접 제어하며 사고하도록 유도하는 상호작용을 통해 학습 효과를 높이고 학습의 참여도와 상상력, 사고력도 더욱 향상시킬 수가 있을 것이다. 어린이 웹사이트가 가진 잠재력을 최대한 발휘하기 위해서는 이러한 시도 외에도 기술적인 지원과 적극적인 투자가 필요하며, 동시에 어린이의 사용성 평가를 통한 관련 연구들의 선행이 필수적이다.