자동차디자인의 미래 트렌드 예측에 관한 여구

Forecasting Study for the Future Automotive Design Trend

  • 이명기 (세종대학교 예체능대학 디자인학과)
  • 발행 : 2002.02.01

초록

디자인의 변천사는 시대적 상황이나 사회적 유행에 따라 시시 각각으로 다양하게 변화되어 왔다. 디자인의 가치 또한 다양한 방법으로 판단되고 인정되어 새로운 트렌드의 출현과 발전을 거듭해 왔다. 실용적 생활을 위한 다양한 디자인적 조형의 추구는 보다 풍요로운 삶과 여유를 가져다주었으며, 자동차의 조형 디자인 추구는 과학기술의 눈부신 성장과 발전에 따라, 이제는 과거 그 어느 때 보다도 디자인에 대한 기대와 중요성이 확대되어 요구되어지고 있다. 그것은 기술적, 기능적 측면의 고도화 단계에 있는 최근의 '기술적 평준화' 상황에 있어서 세계시장의 승부는 소비자의 니즈(Needs)에 부합하는 차별화 디자인으로 귀결되기 때문이다. 본 연구는 자동차 디자인에 있어서 근 미래 디자인 트렌드를 예측함으로써 향후 자동차 디자인의 경쟁력 확보를 위한 방향으로 고찰하였다. 연구는 우선 디자인 트렌드의 변화에 의한 시대별 디자인 가치변화의 흐름과 21세기 사회변화의 양상과 그에 따른 소비자 가치관의 변화를 분석하였고, 시대별, 지역별로 자동차와 제품디자인의 트렌드를 비교 연구하였으며 미래 디자인 예측은 미국, 유럽, 일본 등 자동차 선진국의 최근에 나타나고 있는 자동차 디자인 현상을 여러 측면에서 조사, 분석하여 정리하였다.

technologies have now placed high hopes and expectations on the significance of design more than in any other time. This is because under current trends where technically and functionally advanced technologies are equalized, our success in the international markets depends on how we can differentiate designs to meet consumers'needs. In this research, we sought to forecast modern and future trends in automotive design, and thus secure competitiveness in automotive design. We first analyzed the movement of design value in respective times following changes in design trends (one aspect of social change in the 21st century), and consequent changes in consumers' value\ulcorner We further compared and researched design trends for automobiles and products by time and region, through surveys, analysis and collation of automotive design phenomena from various aspects recently occurring in advanced countries such as the U.S.A., European national and Japan.

키워드