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Application of Image Based VR Technique for Volume Data Web Service

볼륨데이터의 웹 서비스를 위한 이미지 기반 가상현실의 적용

  • 김연호 ((주)뉴소프트기술연구소) ;
  • 박종구 (산업자원부지정 성균관대학교 게임기술개발지원센터)
  • Published : 2002.04.01

Abstract

The Virtual Reality (VR) is an appealing subject which can be applied to various areas because of its merit - removal of time limits and space. Recently, as the technology of xDSL spreads widely, a concern of VR is on the on-line service of 3D model data in real time. But, the immensity of 3D model is an obstacle to achieve these endeavors. To solve these problems, the image based VR technique is applied. The proposed method in this paper is one of solutions on the immensity problem of 3D model data in the on-line services. This paper exploits the mixed technique of image based VR and surface rendering based on volume rendering. By using the proposed method, we can solve the immensity problem. Consequently, tole service user can explore virtual 2D volume model with almost equal to reality of 3D volume model. Furthermore, this paper explains a method to implement this service on general web environments. Of course, to fulfill these procedures, additional skills which reduce consuming time in data mining are also mentioned. The contribution of this paper is to provide a practical method for handling of large volume data web service in real-time. illustrative examples are presented to show the effectiveness of the proposed method.

가상현실은 시간과 공간의 제약을 줄일 수 있다는 장점 때문에 많은 부분에서 관심 있는 주제로 대두되고 있다. 이와 함께 최근의 xDSL 같은 초고속 인터넷 기반 기술의 발전은 3차원 모델의 실시간 서비스를 통해 가상현실을 구현하게끔 하고 있다. 그러나 이러한 네트워크 상에서의 3차원 모델 기반 가상현실 구현은 3차원 모델 데이터를 비대함으로 서비스에 제한을 받을 수밖에 없다. 이러한 문제를 해결하기 위한 방안 중 하나가 이미지 기반 가상현실이라 할 수 있다. 본 논문은 3차원 모델 데이터의 온라인 서비스시 3차원 모델 데이터의 비대함을 해결하기 위해 동적으로 생성된 3차원 모델에 이미지 기반 가상현실 기법을 적용하였다. 이와 함께 웹 서비스화 하기 위한 부가적인 기법을 기술하였으며 실 예를 통하여 이 기법의 효율성을 검증하였다. 이 방법을 적용시 3차원 모델 제공 서비스와 비교시 서비스 이용자에게 거의 동일한 현실감을 제공하면서 전송되는 데이터의 양을 감소시킬 수 있다.

Keywords

References

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