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Analytical Study on the Size Effect Influencing Inelastic Behavior of Reinforced Concrete Bridge Piers

철근콘크리트 교각의 비탄성 거동에 미치는 크기효과에 관한 해석적 연구

  • 김태훈 (성균관대학교 토목환경공학과, 박사과정 수료) ;
  • 김운학 (국립한경대학교 토목공학과) ;
  • 신현목 (성균관대학교 토목환경공학과)
  • Published : 2002.02.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the size effect on inelastic behavior of reinforced concrete bridge piers. A computer program, named RCAHEST(reinforced concrete analysis in higher evaluation system technology), for the analysis for reinforced concrete structures was used. Material nonlinearity is taken into account by comprising tensile, compressive and shear models of cracked concrete and a model of reinforcing steel. The smeared crack approach is incorporated. In boundary plane at which each member with different thickness is connected, local discontinuous deformation due to the abrupt change in their stiffness can be taken into account by introducing interface element. The effect of number of load reversals with the same displacement amplitude has been also taken into account to model the reinforcing steel. To determine the size effect on bridge pier inelastic behavior, a 1/4-scale replicate model was also loaded for comparison with the full-scale bridge pier behavior.

이 연구는 철근콘크리트 교각의 비탄성 거동에 미치는 크기효과를 파악하는데 그 목적이 있다. 사용된 프로그램은 철근콘크리트 구조물의 해석을 위한 RCAHEST이다. 재료적 비선형성에 대해서는 균열콘크리트에 대한 인장, 압축, 전단모델과 콘크리트 속에 있는 철근모델을 조합하여 고려하였다. 이에 대한 콘크리트의 균열모델로서는 분산균열모델을 사용하였다. 두께가 서로 다른 부재간의 접합부에서 단면강성이 급변하기 때문에 생기는 국소적인 불연속변형을 고려하기 위한 경계면요소를 도입하였다. 또한, 같은 변위진폭에 있어서의 하중재하 회수에 의한 효과를 고려하였다. 철근콘크리트 교각의 비탄성 거동에 미치는 크기효과를 규명하기 위해서 실제 규모의 교각과 1/4 축소모델의 거동을 비교, 분석하였다.

Keywords

References

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