Abstract
In video conferencing system using H.263 encoding and decoding time is as important as compression rate is. To reduce encoding time, a number of methods were proposed. We use a method of them that reduces the computational complexity in motion estimation. The complexity is determined by three factors, such as a cost function, a search range parameter, and a motion search algorithm. In fact, it takes a lot of time to encode the video data on account of the cost function factor. That's the reason that we use the factor to reduce encoding time. In this paper, we tried to reduce total encoding time by reducing the number of calling the cost function. In case of a little moving, our algorithm enabled faster motion searching than TSS(Three Step Search) and NTSS(New TSS). Here, we called the algorithm by an ITSS(Improved TSS) that improves a shortcoming of NTSS requiring more checkpoints than TSS. For an experimentation, our algorithm was compared to other algorithms using PSNR, file size and SAD call times.
H.263을 화상 회의에 이용할 때, 압축율과 마찬가지로 중요한 것이 인코딩과 디코딩 시간이다. 특히 인코딩 시간을 줄이기 위하여 많은 방법들이 제안되었는데, 그 중 한 가지가 인코딩 시간의 상당 부분을 차지하는 움직임 추정에서 복잡도를 감소시키는 방법이다. 이러한 움직임 추정의 복잡도를 규정짓는 요소로 비용 함수, 탐색 영역 인수, 움직임 탐색 알고리즘이 있다. 인코딩 시간을 줄이기 위해서는 이 세 가지의 복잡도를 줄이면 된다. 특히 비용 함수가 H.263 인코딩 시간의 상당 부분을 차지하고 있는데, 이는 비용 함수가 호출되는 횟수가 매우 많기 때문이다. 본 연구에서는 움직임 탐색 알고리즘의 복잡도를 감소시킴으로써 비용함수의 호출 횟수를 줄여 전체 인코딩 시간을 줄이고자 한다. 움직임이 적은 경우 TSS(Three Step Search) 및 NTSS(New TSS)와 비교하여 더욱 빠른 움직임 탐색이 가능하도록 하고, TSS보다 많은 체크포인트를 요구하는 NTSS의 단점을 개선한 ITSS(Improved TSS)를 제안하였다. 그리고 본 알고리즘과 다른 알고리즘의 PSNR, 파일 크기, SAD 호출 횟수 비교로 실험하였다.