DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of the Korean Middle School Students' Responses to Chemistry Problems Under the 6th National Curriculum in the Third International Mathematics and Science Study-Repeat (TIMSS-R)

제3차 수학 · 과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 중 제6차 교육과정상의 화학 문항에 대한 우리 나라 중학생의 응답 분석

  • Published : 2002.04.20

Abstract

In this study, the chemistry achievement of the Korean 8th grade students in the Third Inter-national Mathematics and Science Study-Repeat(TIMSS-R), which was administered internationally in 1999,was analyzed. By the 6th national curriculum, 31 chemistry problems were selected from the categories of 'classification of matter', 'structure of matter', 'chemical reactivity and transformations', 'physical properties and physical changes of matter', 'heat and temperature', 'subatomic particles', 'pollution', 'scientific method',and 'scientific measurements' among the total 143 problems. Based on the analysis of the percentage of cor-rectness on each problem, the weak and strong points of the 6th curriculum were discussed. The implications for the development of national curriculum and textbook are suggested.

본 연구에서는 1999년에 국제적으로 실시된 제3차 수학${\cdot}$과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R)중 우리 나라 중학교 2학년 학생들의 화학 성취도를 분석하였다. 총 143개 문항 가운데 ''물질의 분류'', ''물질의 구조'', ''화학 반응과 변환'', ''물리적 성질과 변화'', ''열과 온도'', ''원자의 구성 입자'', ''오염'', ''과학적 방법'', ''과학적 측정'' 영역에 속하는 31문항을 우리 나라 제 6차 교육과정상의 화학 문항으로 선정하였다. 각 문항에 대한 정답률을 분석하여, 제6차 교육과정의 장단점을 논의하였다. 교육과정이나 교과서 개발에 대한 시사점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. Beaton, E. A.; Martin, M. O.; Mullis, I. V. S.; Gonzalez,E. J.; Smith, T. A.; Kelly, D. L. Science Achievementin the Middle School Year: IEA's Third InternationalMathematics and Science Study (TIMSS); TIMSSInternational Study Center Boston College: ChestnutHill, MA, 1996.
  2. 김성숙; 이춘식; 임찬빈; 유준희; 서동엽 제3차 수학.과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 국내 평가 시행 보고서; 한국교육과정평가원 연구보고, 1999
  3. 김성숙;유쥰희;서동엽;이춘식;임찬빈 제3차 수학.과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 국내 평가 결과 분석 연구; 한국교육과정평가원 연구보고, 1999
  4. 박정; 홍미영; 김성숙 제3차 수학.과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 국내 평가 결과 분석 연구II; 한국교육과정평가원 연구보고, 2000.
  5. Schmidt, W. H.; McKnight, C. C.; Cogan, L. S.; Kakwerth,P. M.; Houang, R. T. Facing the Consequences;Kluwer Academic Publishers: Boston, 1999.
  6. 교육부 국민학교 교육과정; 대한교과서 주식회사: 서울, 1992
  7. 노태희; 전경문 한국과학교육학회지 1997, 17, 313.
  8. Haidar, A. H.; Abraham, M. R. Journal of Research inScience Teaching 1991, 28, 919.
  9. Hesse, J. J.; Andersson, C. W. Journal of Research inScience Teaching 1992, 29, 277. https://doi.org/10.1002/tea.3660290307
  10. Gabel, D. L. Journal of Chemical Education 1993, 70,193. https://doi.org/10.1021/ed070p193
  11. 노태희; 전경문 화학교육 1996, 23, 102.
  12. Noh, T.; Scharmann, L. C. Journal of Research in ScienceTeaching 1997, 34, 199. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199702)34:2<199::AID-TEA6>3.0.CO;2-O
  13. 홍미영 고체, 액체, 기체 상태의 분자 운동에 대한 학생들의 개념 조사; 서울대학교 석사 학위 논문, 1991.
  14. Abraham, M. R.; Grzybowski, E. B.; Renner, J. W.;Marek, E. A. Journal of Research in Science Teaching1992, 29, 105. https://doi.org/10.1002/tea.3660290203
  15. IEA TIMSS 1999 International Science Report; BostonCollege: Chestnut Hill, MA, 2000.
  16. 교육부 과학과 교육과정; 대한교과서 주식회사: 서울, 1997.