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A Study on the Problem-solving Process in Compensation Performance of Middle School Students

중학교 학생들의 보상문제해결 과정에 대한 분석

  • Nam, Jeong Hui (Department of Chemistry Education, Pusan National University) ;
  • Yun, Gyeong Rim (Department of Science Education, Ewha Womans University) ;
  • Lee, Sang Gwon (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Han, In Sik (Department of Science Education, Ewha Womans University)
  • 남정희 (부산대학교 화학교육과) ;
  • 윤경림 (이화여자대학교 과학교육과) ;
  • 이상권 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 한인식 (이화여자대학교 과학교육과)
  • Published : 2002.12.20

Abstract

The purpose of this study was to analyze the problem-solving process of student's compensation con-cept.For this purpose, verbal interactions during activities were audio-taped, transcribed, and analyzed. And classroom observation and interview with students were carried out. Students who were superior in mathematical operations tended to explain compensation concept using proportionality. On the other hand, students who had low level of conservation concept can not connect 'relation of two variables' with 'conservation of equilibrium' at the formation process of com-pensation concept. Students who succeed in the formation of compensation concept showed high level of conservation concept. To promote the formation of compensation concept, it is necessary that how to develop proportional concept and conservation concept as closely related with compensation concept should be studied.

이 연구에서는 중학교 학생들의 보상논리 문제해결 과정을 알아보았다. 이 연구를 위해 서울 소재 남녀공학 중학교 3개반 5개조 21명을 대상으로 하였으며, 보상논리를 주제로 한 활동의 수업내용을 참여 관찰하였고, 그 내용을 녹음하여 조사${\cdot}$분석하였다. 학생들의 보상논리 형성과정을 분석한 결과 학생들은 개인마다 각기 다른 유형의 형성과정을 나타내었다. 수학적 연산력이 뛰어나난 학생들은 비례식에 의해 보상논리를 설명하고 반비례관계와 보상논리는 같은 개념이라고 생각하는 경향이 강했고, 보존논리가 잘 발달되지 않는 학생들은 보상논리 형성과정에서 평형을 유지하려는 힘은 보존된다는 생각과 두 변인의 관계를 연관지어 생각하지 못하였다. 보상논리 형성에 성공한 학생들은 다른 학생들에 비해서 보존개념 형성정도가 높았다.

Keywords

References

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