Application of School Discussion Atmosphere Using Homepage

홈페이지를 활용한 학교 토론문화 활성화 방안

  • Son, Bong-Sook (Gwangju National University of Education, Dept. of Computer Science Education) ;
  • Kim, Jeong-Rang (Gwangju National University of Education, Dept. of Computer Science Education)
  • 손봉숙 (광주교육대학교 교육대학원) ;
  • 김정랑 (광주교육대학교 교육대학원)
  • Published : 2001.03.30

Abstract

The present school is faced with the crisis of school collapse and classroom collapse under a bureaucratic and authoritative atmosphere. The method to respect individual opinions and to discuss with open mind is needed. The study is to establish the system of SDR and to make it possible to express the wholesome and various ideas of members by using it. SDR is related with the interruption DB to stop up unsound messages. The result of this study shows that SDR is very helpful to make a culture of discussion in a school in the respect of enlarged chances for teachers and students to participate, active and open participation, changing of attitude in achieving group goal and formation of desirable culture of discussion.

지금 학교 현장의 모습은 그 동안 관료적이고 권위적인 풍토아래 정착된 학교문화로 인해 학교붕괴, 교실붕괴라는 심각한 사태에 직면하고 있다. 이와 같은 현실에서 학교를 바람직한 방향으로 변화시키기 위해 학교에 대한 바람과 요구를 적극 수렴하여 구성원 개개인의 의견이 최대한 존중받는 가운데 자유롭고 열린 토론을 가능하게 하는 방안 연구가 절실히 필요하다. 따라서 본 논문에서는 학교 홈페이지를 이용하여 건전하고 다양한 생각들을 밖으로 끌어 낼 수 있는 사이버 공간인 학교토론방(SDR) 시스템을 구축하여 가상 토론을 통해 구성원들의 자유 의사 표현을 가능하게 하였다. 또한 불건전한 메시지 차단 DB를 SDR 시스템과 연동하여 올바른 용어를 사용하도록 하였다. 이러한 연구 결과 교육주체들의 참여 기회의 확대, 개방적이고 활동적인 참여, 집단 목적 달성을 위한 태도 변화, 건전한 토론 문화 형성의 측면에서 학교토론문화 정착에 많은 도움을 준 것으로 나타났다.

Keywords