수학 문장제 표상능력 향상을 위한 웹 기반 시스템의 설계

A Design of Web-Based System for Mathematical Word Problem Representation Ability Improvement

  • 박정식 (대구교육대학교 전산교육과) ;
  • 고대곤 (대구교육대학교 전산교육과)
  • Park, Jung-Sik (Taegu National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Kho, Dae-Ghon (Taegu National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 발행 : 2001.06.30

초록

초등학생들은 수식보다 문장으로 나타낸 문제를 더 어려워한다. 이것은 수학적인 계산 기능보다도 문제표상에 요인이 있는 것으로 생각할 수 있다. 수학 문장제 표상능력을 높이기 위해서는 문제의 요구를 정확히 이해하는 것이 요구된다. 이를 위해서는 멀티미디어 자료와 의사소통을 필요로 하는데, 웹은 멀티미디어 구현과 상호작용적 의사소통을 촉진할 수 있기 때문에 수학 문장제 표상학습을 위한 최적의 환경을 제공한다. 따라서 본 논문에서는 수학 문장제 표상능력 향상을 위한 웹 기반 시스템을 설계하여 초등학교 6학년을 대상으로 실험적으로 적용하였다.

Elementary school students feel more difficult the mathematical word problems than the numberical formula. I think that this reason isn't the ability of mathematical calculation but the problems representation. It is demanded exactly understanding about the requirements of problem for improving ability of the mathematical word problem representation. It is necessary that we take multimedia data and communication for this, because web advances multimedia materialization and promotes mutual communication, then it gives us with the most environment for word problem representation learning. According to, this thesis is designed web-based system to improve ability of the mathematical word problem representation, applied the sixth grade it experimentally.

키워드