교과교육학으로서 컴퓨터교육학의 체제와 방향

The Structure and Direction of the Computer Subject Matter Education as Subject Matter Education

  • 유인환 (대구교육대학교 전산교육과)
  • Yoo, In-Hwan (Taegu National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 발행 : 2001.09.30

초록

컴퓨터교육학의 학문적 정체성을 확립하는 것은 컴퓨터교육 연구에 이론적 기반을 제공하는 매우 중요한 일이다. 또한 교과 지식과 교육 방법이 서로 유리되어 겉돌고 있는 교육 현상을 바로잡고, 학교 현장에서의 컴퓨터교육의 질적 개선에 기여를 할 수 있을 것이다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 지식정보사회와 교육, 지식과 정보 그리고 ICT의 관계에 대한 논의를 통해 컴퓨터교육의 필요성과 방향을 탐색하였다. 또한, 교과의 개념에 대한 논의를 통해 컴퓨터교과의 개념을 탐색하였다. 아울러, 교과교육학의 개념, 전제와 구성 요소를 살펴보고 교과교육학으로서 컴퓨터교육학의 체제와 방향을 도출하였다.

It is very important thing providing basic theoretical structure to research about computer education to establish scientific identity of computer education. In addition, it will be expect to contribute qualitative improvement of computer education. As this viewpoint, I discussed about education in knowledge-information based society and the relation between knowledge, information, and ICT in this study. Through this discussion, I researched necessity and direction of computer education. Also, I researched the concept of computer subject matter education from discussion about the concept of subject matter education. In addition, I surveyed the concept, premises and elements of subject matter education, and I led the structure and direction of the computer subject matter education as subject matter education.

키워드