실업계 고교에서 창의 교육 활성화를 위한 대학연계 교육 방안 개발

Development Of Education Plan Linked With The University For Activation Of Inventive Education In Vocational High-school

  • 위은량 (송파공고) ;
  • 조경철 (순천향대학교 정보기술공학부) ;
  • 김형석 (순천향대학교 정보기술공학부) ;
  • 김선형 (순천향대학교 정보기술공학부)
  • Wee Eun-Ryang (Songpa Technology High-School) ;
  • Cho Kyung-Chul (Dept. Information & Technology Engineering Soonchunhyang University) ;
  • Kim Hyung-Suk (Dept. Information & Technology Engineering Soonchunhyang University) ;
  • Kim Sun-Hyung (Dept. Information & Technology Engineering Soonchunhyang University)
  • 발행 : 2001.06.01

초록

본 논문에서는 실업계 고교의 창의력 향상을 위하여 새로운 교육방안을 제시한다. 그리고 교육개선 방안 연구의 일환으로 실업계고등학교 전기 전자분야의 교과목 중에서, 학생들이 가장 이해하기 힘든 교과목으로 알려져 있는 전자이론 교과목에 대해서 본 연구를 통하여 개발한 공학 교육 프로그램을 운영 해보았다. 개발된 공학 교육 프로그램은 새로운 교육방안으로 CAI용 보조학습 프로그램인 EWB, PSPICE 등을 이용한 창의적이고, 특성화된 새로운 교육개선방안이다. 공학프로그램에 대한 성과를 설문지를 통하여 알아보았으며, 창의 교육 후 관련 교과의 흥미, 이해도, 학습 태도 등에서 학생과 교사가 매우 좋은 결과를 얻었다. 또한 대학에서의 연계교육내용 및 형태에도 높은 관심을 보였다.

In this paper, we proposed a new education plan of electronics engineering in vocational high-school. And the new proposed education plan is applied to electronic circuit theory education which is known to be a very difficult subject. It is the inventive education using PSPICE and EWB that is assistant to study program. Also, multimedia is used to improve education of electronic engineering in vocational high-school. The effectiveness for the proposed education is investigated by using the questionnaire. After the inventive education, students and teachers are very improved and encouraged in terms of interest, understanding and attitude of study. Specially, students showed strong interest in the education linked with the university curriculum.

키워드