The Plan for Future-Oriented Assessment of Engineering Education

공학 교육의 미래 지향적 평가 방안

  • Published : 2001.06.01

Abstract

According to the acceleration of informationalization and technological renovation in new coming $21^c$, the material production elements like labor and capital as well as others which have been the resources of a country's competitive power are changing into formless knowledge-based assets like knowledge and technology. In order to meet these demands of this time, companies in developed countries are concentrating on competition and cooperation to obtain higher technology as a strategy towards becoming first-class countries in the world. Thus, the development program of human resources should focus on providing creative technical application ability. Especially, universities should develop knowledge, technology, creative problem-solving ability and realism acquired by various fields in industry where engineering is used and make it possible to perform practical tasks. As a plan for enforcement and management of this program, a certification program which evaluates the ability and accomplishments of the study of graduate students in order to manage the quality of education should be applied as soon as possible at the institute which trains engineers. In this study, among the accomplishment assessment which have been suggested as an alternative assessment method, portfolio assessment is introduced into the educational situation of engineering technological human resources to find a method of application.

새롭게 맞이한 21세기에는 정보화와 기술 혁신이 더욱더 가속화되는 양상으로 진전됨에 따라 국가 경쟁력의 원천이 되어 왔던 노동 자본 등의 물적 생산 요소가 지식 기술 등 무형 지식 자산으로 전환되고 있다. 이러한 시대적인 상황에 맞추어 선진국 기업들은 세계 일류가 되기 위한 전략으로 일류기술을 확보하기 위한 경쟁과 협력을 가속화하고 있다. 이에 지식기반 사회의 기술 인력 양성 프로그램들은 학습자에게 기술에 대한 학문적 이해와 과학을 바탕으로 창의적인 기술적 응용 능력을 길러주는 것을 목적으로 해야 한다. 특히, 대학은 공학이 활용되는 산업의 각 분야에서 요구하는 지식 및 기술과 창의적인 문제해결능력과 현장감을 함양하게 하여 실천적인 업무를 수행할 수 있도록 해야 한다. 이를 강화하고 관리하기 위한 방안으로써 공학 기술자를 양성하는 기관에서는 교육의 질 관리를 강화하기 위해 졸업생들의 능력과 학업성과를 평가하여 인증하는 제도 도입이 시급하다. 본 연구에서는 현재 대안적인 평가기법으로 제시되고 있는 수행평가 기법중의 하나인 포트폴리오 평가를 공학 기술인력 양성 교육상황에 도입하여 그 활용 방안을 모색해 보고자 한다.

Keywords