Abstract
The design and implementation of agents is an essential part of the development of immersive types of tutoring systems using virtual reality. This paper proposes several effective mechanisms for the design and implementation of agents. Unlike existing researches we focus on accommodating diversity of agents' behavior in the proposed mechanisms. First, we define the space object based on the field theory. The introduction of the field theory allows us to approach the space objects in a structural manner rather than by their classification. We can also achieve dynamic genesis and extinction of the space objects, and derivation of overall changes in spatio-temporal situations. Second, we classify the behavior of agents into composite behaviors and primitive actions in order to achieve its dynamic planning. Finally, we distribute the knowledge among agents and their associated objects according to their interrelations. By this distribution, we can handle the otherwise prohibitively large amount of knowledge related to agents' behaviors and construct a dynamic environment. By implementing a situation with agent's navigation across a composite space object, we demonstrate the effectiveness of these schemes presented above.
에이전트의 정의와 구현에 관한 연구는 가상현실기술을 이용한 몰입형 교육 시스템 등의 구성에 있어서 매우 중요한 부분을 차지한다. 본 논문에서는 동적인 환경에서 에이전트의 행위의 효율적인 정의와 구현 방법을 제시하되 기존의 연구와 달리 행동의 다양성을 표현에 초점을 맞추고자 한다. 먼저 장이론에 기반하여 공간객체를 정의 한다. 장이론을 도입하여 공간객체를 정의함으로써 공간 객체에 대한 분류적 접근이 아닌 구조적인 접근이 가능해 지고, 공간객체의 동적인 생성 및 소멸과 전체적인 시공간 상황의 변화를 유도할 수 있게 된다, 다음으로 동적인 planning이 가능하도록 에이전트의 행위를 복합행위와 단위행동으로 구분한다, 마지막으로 에이전트와 관련된 객체의 관계에 따라 지식 베이스를 에이전트와 관련 객체들에 분산한다, 이를 통해 에이전트의 지식베이스의 효율적인 관리와 동적인 환경의 구축이 가능하다. 공간객체 내에서의 에이전트의 이동에 관한 상황을 구현함으로써 장이론에 기반한 공간객체의 정의와 행위의 복합행위와 단위행동으로의 구분, 그리고 에이전트와 관련 객체간의 지식 베이스의 분산의 효율성을 검증하였다.