An Evaluation methodology of cyber-Education system based on interdependent relationship

상호영향 관계를 고려한 가상교육 시스템 평가 방법론

  • 한기준 (대원과학대학 멀티미디어정보관리계열) ;
  • 김성옥 (한남대학교 공과대학 컴퓨터공학과)
  • Received : 2001.06.25
  • Accepted : 2001.08.26
  • Published : 2001.09.30

Abstract

This study aims to suggest a evaluation methodology of cyber-education. In spite of rapid development of information technology for cyber-education, there are few research of evaluation methodology in cyber-education environment, we suggest a definition of criteria and a methodology of system solution selection for cyber-education system. Considering an interdependent relationship among criteria, we shows a process of an evaluation method or a selection method for evaluation of cyber-education system solution through an example.

이 논문은 사이버교육시스템의 평가방법론을 제시하고자 한다. 사이버 교육에 대한 정보기술의 급격한 발달에도 불구하고 사이버교육환경에 대한 평가 방법론에 대한 연구가 거의 없는 실정이다. 우리는 사이버교육시스템 평가를 위한 기준에 대하여 정의를 하고 시스템 솔루션 선택 및 평가를 위한 방법론을 제시한다. 기준들간의 상호영향관계를 고려하여 사이버교육시스템 평가 과정의 방법을 예제를 통하여 제시하고 있다.

Keywords