Reasons for Unsuccessful Earth Science Problem Solving of Pre-service Teachers: A Study on the Motions of the Moon and the Planets

예비교사들의 지구과학 문제 해결 실패 요인: 달과 행성의 운동을 중심으로

  • Myeong, Jeon-Ok (Department of Science Education, Seoul National University of Education)
  • 명전옥 (서울교육대학교 과학교육과)
  • Published : 2001.10.31

Abstract

The aim of this study is to explore effective teaching strategies through an investigation of the problem-solving abilities and reasons for the unsuccessful problem solving of pre-service teachers. The participants of the study were 60 pre-service teachers who were expected to teach earth science in elementary school (40) and secondary school (20). The participants had taken a course in astronomy before they took part in the present study. The instruments for the study were a paper-and-pencil test and interviews. The results demonstrated that the pre-service teachers' abilities to solve problems were low. The pre-service teachers of the elementary school were inferior to those of the secondary school in their problem solving abilities. The causes for the unsuccessful problem solving were identified as follows: (1) lack of prerequisite knowledge to understand the motions of the moon and the planets, (2) failure to represent problems based on solution principles, (3) failure to apply the knowledge acquired in one setting to another, different setting, (4) frames of reference the frameworks for everyday life situation and for earth science problem situation, and (5) rote-memorization of facts rather than understanding the cause-and-effect relationships. The above causes for unsuccessful problem solving seemed to be related to the characteristics of novice problem solvers in general and of the tasks about the motions of the moon and the planets. Suggestions are made to enhance pre-service teachers' problem solving abilities based on the result of the study.

이 연구의 목적은 예비교사들의 달과 행성 운동의 문제 해결 과정에 대한 연구를 통하여 문제 해결 실패 요인을 파악하고 달과 행성의 운동에 대한 효과적 교수전략을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 연구 대상은 초등 예비 교사 40명과 중등 예비 교사 20명이었으며 이들은 지구과학의 천문 분야를 한 학기 수강하였다. 검사도구는 지필 검사와 면담이었다. 연구 결과 예비교사들의 문제 해결 정도는 낮았다. 초등 예비교사들의 문제 해결 정도는 중등 과학 예비교사에 비하여 더 낮았다. 문제 해결 실패 요인을 요약하면 다음과 같다. (1) 선행 지식의 부족 (2) 해결 원리에 의한 문제표상 실패 (3) 배운 지식의 다른 상황(행성)에의 일반화 실패 (4) 일상과 문제 해결 상황의 관점에 대한 변별 부족 (5) 인과적 이해 대신 사실적 지식 암기 학습. 이상의 달과 행성의 운동 문제 해결 실패 요인은 일반적 문제 해결 실패자가 가진 특징과 달과 행성의 운동 과제가 갖는 특징의 결합이라고 해석할 수 있다. 이 연구 결과를 바탕으로 달과 행성의 운동 과제의 특징을 고려하여 문제 해결 능력을 높이기 위한 몇 가지 교수 방안이 제시되었다.

Keywords

References

  1. 한국지구과학회지 v.16 no.4 중, 고등학생들의 계절변화 개념이해 분석 국동식
  2. 한국과학교육학회지 v.8 no.1 물리 문제 해결 실패자(초심자)와 성공자(전문가)의 문제 해결 과정에 관한 연구 권재술;이성왕
  3. 사고와 문제해결심리학: 인지의 이론과 적용 김영채
  4. 한국지구과학회지 v.17 no.1 달의 위상 변화와 빛에 대한 중등학교 학생들의 개념 사이의 관계 김찬종;이조옥
  5. 한국과학교육학회지 v.16 no.4 학생의 인지발달 수준과 문제의 상황에 따른 화학 문제해결 행동 비교 노태희;전경문;한인옥;김창민
  6. 한국과학교육학회지 v.17 no.1 문제와 문제해결자의 특성에 따른 화학 문제 해결: 문제 해결 시간과 전이 분석 노태희;전경문
  7. 한국교원대학교 석사 학위 논문 중학생 및 지구과학 교사의 지구와 달의 운동에 대한 개념 민준규
  8. 한국과학교육학회지 v.11 no.2 물리 문제 해결에 관한 최근의 연구 분석 박학규;권재술
  9. 한국지구과학회지 v.15 no.3 대기압과 달의 운동에 관한 중학생들의 개념분석 임청환;김학목
  10. 한국과학교육학회지 v.20 no.1 초등학교 학생의 정보 처리 유형과 인지 양식에 따른 과학 문제 해결 신애경;최병순
  11. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 소집단 역할놀이와 토의를 통한 고등학생들의 지구와 달의 운동변화 정남식
  12. 한국지구과학회지 v.12 no.4 중학교 학생들의 지구과학 개념에 대한 오개념의 형성 원인 분석 정진우
  13. 초등과학교육 v.15 no.1 학생들의 달 위상변화의 원인에 대한 개념 조사 채동현
  14. 한국지구과학회지 v.14 no.2 천문 현상에 관한 유년적 사고, 학년, 성적사이의 상호관계연구 채동현;황정
  15. 한국과학교육학회지 v.15 no.1 문제의 특성에 따른 대학생들의 화학 문제해결 과정의 추이 분석 홍미영;박윤배
  16. Cognitive Science v.5 Categorization and representation of physics problems by experts and novices Chi, M.T.H;Feltovich, P.J;Glaser, R
  17. European Journal of Psychology of Education v.12 no.2 Conceptual change in astronomy: Models of the earth and the day/night cycle on American-Indian children Diakidoy, I;Vosniadou, S;Hawks, J.D.
  18. Knowledge based components of expertise in medical diagnosis (Tech. Rep. No. PDS-2) Feltovich, P.J.
  19. The cognitive psychology of school learning Gagne, E.D.
  20. The cognitive psychology of school learning(2nd ed.) Gagne, E.D.;Yekovich, C.W.;Yekovich, F.R.
  21. Memory and Cognition v.17 no.5 The relation between problem categorization and problem solving among experts and novices Hardiman, P.T;Dufresne, R.;Mestre, J.P.
  22. Journal of Research in Science Teaching v.7 Revision of science topics using evidence of performance on subordinate skills Okey, J.R.;Gagne, R.M.
  23. Science Education v.77 no.1 Teaching problem solving without modeling through "thinking aloud pair problem solving" Pestel, B.C.
  24. Journal of Research in Science Teaching v.28 no.9 Cognition in science and everday domain: Comparison and learning implication Rief, F.;Larkin, J.H.
  25. Review of Educational Research v.63 no.2 Techniques and procedures for assessing cognitive skills Royer, J.M.;Cisero, C.A.;Carlo, M.S.
  26. The psychology of learning science Conceptual development in astronomy Vosniadou, S.;S.M. Glynn(ed.);R.H. Yeany(ed.);B.K. Britton(ed.)
  27. Cognitive Science v.18 Mental models of the day/night cycle Vosniadou, S.;Brewer, W.F.