Abstract
This study presented the necessity of the development of a digital reference service systems as a method for direct information service in the library on the internet. The purpose of this research is to find commonalities for building a model of digital reference service. This study used qualitatives methods(elite interviews and document analysis) to extract accumulated knowhow from fourteen expert services sites which are similar with reference services in the library. For effective management of the digital reference service, it is necessary to have a digital reference service librarian who is well versed in the inner workings of the service and in the knowledge the service deals with.
본 논문은 웹공간의 도서관 이용자들을 위한 하나의 서비스로서 디지털참고봉사를 효율적으로 운영하기 위한 공통선을 찾고자 하였다. 이를 위하여 웹에서 도서관의 참고봉사와 비슷한 기능을 수행하는 14개 벤처기업의 전문가서비스를 대상으로 사례조사를 하였다. 그 결과 각 인자별로 바람직한 요소를 발견하였지만 무엇보다 중요한 것은 참고봉사에 오랜 경험이 있는 사서로 하여금 디지털참고봉사를 전담하게 하는 것이 바람직하다.