DOI QR코드

DOI QR Code

A proposal for managing electronic document of the government

정부기관의 전자문서관리 방향

  • Lee, Jae-Ha (Preservation division, Government Archives and Records Service) ;
  • Yoon, Dai-Hyun (Preservation division, Government Archives and Records Service)
  • 이재하 (정부기록보존소 보존과) ;
  • 윤대현 (정부기록보존소 보존과)
  • Received : 2001.02.10
  • Published : 2001.03.30

Abstract

Recently, The government has been brought in the electronic document system. So, It's been increasing the job processing with the electronic approval and the distribution business. However because of the variety of the storage type of electronic document, it's expected many difficulties in the public-usage and etemity-preservation of the information later. also, There are several problems to manage electronic document system, for example, absence of the important function for managing records, etc. So, We propose the methodology as a way to solve several problems of managing electronic document in this paper. It grows the business which is produced in processing the electronic records management. The kind of document file produced by the government is various. Through introducing the standard format of document file, hereafter it has an effect on helpfulness in standardizing the electronic document system, and people recognize the situation of problem to append the important function of the preservation and usage for the electronic document system. The key task is to make the document system with keeping records and following functions according to the law of records management. As applying the standard electronic document system to manage records, the records of the processing section to the data center and then the records of the data center transfer to the government records and archives center. So, the records which be transferred can be preservative and available. The record, such as visual and auditory record which is not easy to digitalize, can be digitally preservative and available in the government records and archives center.

현재 정부에서는 잔자문서시스템을 도입하여 전자결제 및 유통업무를 전자적으로 처리하는 기관이 증가하고 있는 추세이다. 그러나 생성되는 전자문서의 저장형태가 다양하여 향후 정보의 공동활용 및 영구보존 활용에 많은 어려움이 예상되며, 기록물관리에 필요한 주요 기능이 반영되어 있지 않는 등 몇 가지 문제점을 안고 있다. 따라서 이러한 여러 가지 문제점을 해결할 수 있는 방안을 본 고에서 제시하여 향후 전자적 기록물관리업무의 발전을 기대하고자 한다. 정부기관에서 생산하고 있는 기록물의 종류는 다양하다. 종류별 특성에 적합한 전자파일의 표준형태를 제시하여 향후 전자문서의표준화를 제도 및 시스템에 반영하는데 도움이 되도록 한다. 또한 전자문서시스템에 기록물관리 기능이 없어 보존 활용이 어려운 현 상황을 재인식시키고, 그 방안으로 기록물관리범위체제 및 관리기능을 시스템에 반영토록 제시하고 있다. 표준화되는 전자문서는 생산부서에서 작성단계부터 적용되어 자료관과 기록물전문관리기관으로 이관되어 보존 활용된다. 시청각기록물과 같이 생산부서에서 전자화하기 어려운 기록물은 전문관리기관에서 표준형태로 디지털화하여 보존 활용할 수 있도록 한다.

Keywords