Flap 타를 채택한 선박의 조종성능 특성

Maneuvering Performances of a Ship with Flap Rudder

  • 이호영 (울산대학교 수송시스템공학부) ;
  • 신상성 (현대중공업(주) 선박해양연구소) ;
  • 박홍식 (울산대학교 대학원 조선 및 해양공학과) ;
  • 박종환 (목포대학교 선박해양공학과)
  • 발행 : 2001.02.01

초록

본 논문에서는 특수타를 채용한 선박과 일반타를 장착한 선박에 대하여 구속모형시험을 통하여 비교 연구를 실시하였다. 구속모형시험은 일반타가 장착된 경우와 특수타가 장착된 경우에 대하여 수행되었고, 조종수학 모델링은 Abkowitz 수학 모델을 통하여 유체력 미계수를 구하여 조종운동을 시뮬레이션하였다. 연구 결과에 의하면 플랩(Flap) 타를 채택한 경우에 선회성능은 아주 향상되는 것을 확인하였다.

In this paper, we studied the maneuvering performances of a ship with flapped rudder. PMM tests were carried out for a ship model with horn type rudder or flapped rudder. The Abkowitz's model was used as a basic mathematical model to simulate the maneuvering motions. The maneuvering motions of a ship with flapped rudder were compared with those of a ship with horn-type rudder. As a result, it was found that the turning ability of a ship with flapped rudder was remarkably improved.

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