Development of Computer Program for the Arrangement of the Forest-road Network to Maximize the Investment Effect on the Forest-road Construction

임도개설(林道開設)에 있어서 투자효과(投資效果)를 최대(最大)로 하는 임도배치(林道配置)프로그램 개발(開發)

  • Park, Sang-Jun (Department of Forestry, Kyungpook National University) ;
  • Son, Doo-Sik (Department of Forestry, Kyungpook National University)
  • Received : 2001.03.16
  • Accepted : 2001.07.25
  • Published : 2001.09.30

Abstract

The object of this study is to develop a computer program for the arrangement of the forest-road network maximizing the investment effect in forest-road construction with factors such as terrains, forest physiognomy, management plan, logging system, cost of forest-road construction, capacity of inputted labour, capacity of timber production and so on. The operating system developed by this study is Korean Windows 95/98 and Microsoft Visual Basic ver. 5.0. User interface was designed as systematic structure, it is presented as a kind of GUI(graphic user interface). The developed program has result of the most suitable forest-road arrangement, has suitable forest-road density calculated with cost of logging, cost of forest-road construction, diversion ratio of forest-road, cost of walking in forest. And the most suitable forest-road arrangement was designed for forest-road arrangement network which maximized investment effect through minimizing the sum of cost of logging and cost of forest-road construction. Input data were divided into map data and control data. Digital terrain model, division of forest-road layout plan, division of forest function and the existing road network are obtained from map data. on the other hand, cost of logging related terrain division, diversion ratio of forest-road and working road, cost of forest-road construction, cost of walking, cost of labor, walking speed, capacity of inputted labor, capacity of timber production and total distance of forest-road are inputted from control data. And map data was designed to be inputted by mesh method for common matrix. This program can be used to construct a new forest-road or vice forest-road which compensate already existing forest-road for the functional forestry.

임도개설상(林道開設上)의 기술적인 문제(問題)와 현장애로를 해소하기 위하여 임도(林道)의 직접적인 효과(效果)인 집재비(集材費)와 개설비(開設費)를 중심으로 투자효과(投資效果)를 최대(最大)로 하는 임도망(林道網) 배치(配置)프로그램을 개발(開發)하였다. 프로그램은 Windows 95/98을 운영체제로 하고 Microsoft Visual Basic 5.0을 사용하여 전체 인터페이스 설계(設計)와 계산 프로그램을 작성하였으며, 인터페이스는 계층적인 구조(構造)로 설계(設計)하고 GUI의 형태(形態)로 제공(提供)하였다. 프로그램 개발에 사용한 입력데이터는 Map데이터(지리정보(地理情報)데이터)로서 수치지형도(數値地形圖)(DTM), 계획구역구분도(計劃區域區分圖), 산림기능구분도(山林機能區分圖), 임내(林內) 도로망도(道路網圖)와 콘트롤데이터(계산용(計算用) 조건인자(條件因子) 테이터)인 임상별(林相別) 목재생산량(木材生産量) 및 노동투입량(勞動投入量), 지형별(地形別) 집재비(集材費), 지형별(地形別) 목도단가(林道單價), 노동단가(勞動單價), 임도(林道) 및 작업도(作業道) 우회율(迂回率), 보행거리계수(步行距離係數), 보행속도(步行速度) 등을 사용하였다. 개발된 프로그램은 현재의 임도개설비(林道開設費)로 향후 벌채(伐採)까지의 적정(適正) 임도밀도(林道密度)와 임도개설연장거리(林道開設延長距離)를 파악할 수 있다. 또한 임도노선배치(林道路線配置)를 프로그램화하여 직접적 경제효과(經濟效果)인 임업적(林業的) 효과(效果)를 제일 우선적으로 생각하여 최적(最適)의 임도노선(林道路線)이 배치(配置)할 수 있으며, 종전의 주관적인 임도노선배치(林道路線配置)보다는 많은 요인(要因)에 의하여 임도망(林道網)이 결정(決定)되고 좀 더 과학적이고 이론적인 임도노선배치(林道路線配置)가 가능하므로 투자효과(投資效果)를 최대(最大)로 하는 임도노선배치(林道路線配置) 계획법(計劃法)을 제시(提示)할 수가 있다. 또한 임도노선배치계산(林道路線配置計算)에서 임도노선(林道路線)마다의 배치우선순위(配置優先順位)가 프로그램상에서 결정(決定)되므로 임도노선배치(林道路線配置) 계획(計劃)을 시업계획(施業計劃)과 병행해서 결정(決定)할 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 농림부