폐타이어분말과 육티탄산칼륨를 이용한 마찰재의 마찰.마모 특성

Friction and Wear Characteristics of Friction Material from Scrap Tire and Potassium Hexatitanate

  • 박종일 (수원대학교 고분자공학과) ;
  • 강동헌 (수원대학교 전자재료공학과) ;
  • 강석춘 (수원대학교 기계공학과) ;
  • 정찬교 (수원대학교 환경공학과) ;
  • 정경호 (수원대학교 고분자공학과) ;
  • 홍영근 (수원대학교 고분자공학과)
  • 발행 : 2001.03.31

초록

마찰재로써 석면사용에 따른 환경문제를 해결하고, 폐타이어의 고부가 가치화를 위하여, 폐타이어분말과 육티탄산칼륨을 주원료로 하고, 여기에 충전제, 마찰안정제 등을 혼입, 가공하여 고무가 연속상인 새로운 형태의 마찰재를 제조하였다. 이 마찰재들에 대한 마찰.마모시험결과에 의하면 육티탄산칼륨, 페놀, 마찰안정제, 황산바륨을 각각 5, 20, 10, 20 phr로 첨가시킨 마찰재가 브레이크로 사용하기에 적합한 마찰특성, 즉 높고 안정된 마찰계수와 낮은 마모율을 보여주었다.

To resolve environmental problem of waste tire and asbestos and also to capitalize the wastes, we developed a new kind of friction material using scrap tire, potassium hexatitanate, filler, and friction modifier in which rubber made a continuous phase. The material containing 5, 20, 10, 20phr of potassium hexatitanate, phenol, friction modifier, $BaSO_4$, respectively showed good friction properties, high and stable coefficient or friction, and low wear rate.

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