Elastomers and Composites
- Volume 36 Issue 1
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- Pages.3-13
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- 2001
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- 2092-9676(pISSN)
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- 2288-7725(eISSN)
Friction and Wear Characteristics of Friction Material from Scrap Tire and Potassium Hexatitanate
폐타이어분말과 육티탄산칼륨를 이용한 마찰재의 마찰.마모 특성
- Park, Jong-Il (Dept. of Polym. Eng., Univ. of Suwon) ;
- Kang, Dong-Heon (Dept. of Electro. Mat. Eng., Univ. of Suwon) ;
- Kang, Suck-Choon (Dept. of Mech. Eng. Univ. of Suwon) ;
- Chung, Chan-Kyo (Dept. of Enviro. Eng. Univ. of Suwon) ;
- Chung, Kyung-Ho (Dept. of Polym. Eng., Univ. of Suwon) ;
- Hong, Young-Keun (Dept. of Polym. Eng., Univ. of Suwon)
- 박종일 (수원대학교 고분자공학과) ;
- 강동헌 (수원대학교 전자재료공학과) ;
- 강석춘 (수원대학교 기계공학과) ;
- 정찬교 (수원대학교 환경공학과) ;
- 정경호 (수원대학교 고분자공학과) ;
- 홍영근 (수원대학교 고분자공학과)
- Published : 2001.03.31
Abstract
To resolve environmental problem of waste tire and asbestos and also to capitalize the wastes, we developed a new kind of friction material using scrap tire, potassium hexatitanate, filler, and friction modifier in which rubber made a continuous phase. The material containing 5, 20, 10, 20phr of potassium hexatitanate, phenol, friction modifier,
마찰재로써 석면사용에 따른 환경문제를 해결하고, 폐타이어의 고부가 가치화를 위하여, 폐타이어분말과 육티탄산칼륨을 주원료로 하고, 여기에 충전제, 마찰안정제 등을 혼입, 가공하여 고무가 연속상인 새로운 형태의 마찰재를 제조하였다. 이 마찰재들에 대한 마찰.마모시험결과에 의하면 육티탄산칼륨, 페놀, 마찰안정제, 황산바륨을 각각 5, 20, 10, 20 phr로 첨가시킨 마찰재가 브레이크로 사용하기에 적합한 마찰특성, 즉 높고 안정된 마찰계수와 낮은 마모율을 보여주었다.