A Propose of Education Program in New 3 Academic Year System Accomplishing the Goal to Cultivate a Useful Technician on IT Industry Field

IT 분야 중견 전문기술인 양성을 위한 3년제 교육과정 개발 - 인터넷정보 전공을 중심으로 -

  • 김재각 (김포대학 컴퓨터계열) ;
  • 김인범 (김포대학 컴퓨터계) ;
  • 이용학 (김포대학 컴퓨터계열 인터넷정보전) ;
  • 이문구 (김포대학 컴퓨터계열 인터넷정보과)
  • Published : 2001.11.01

Abstract

In this rapidly changing information society, the needs for professional technicians in IT-related industrial fields are increasing, but the supplies of such men are not enough. A well-designed educational program is required in order to produce outstanding technicians in this up-to-date information-centered industrial environment. It is widely recognized that the educational program of two-year level college today should be improved because it has been mainly oriented to train or exercise short-term skills with a few basic theory. With this educational program, it is not easy to achieve the original educational goal to cultivate and to produce the specialists to be equipped with both technological and intellectual skills. Therefore, new three-year academic educational program is expected to accomplish that goal. This paper is aimed to offer a model of a new educational program on three-year academic system, which would help to meet IT industry's requirements.

급변하는 정보화 사회에서 필요한 IT 산업 인력의 수요는 급증하고 있지만 실제 산업체의 산업체에서 필요한 역량을 갖춘 전문인력은 부족한 형편이다. 산업환경에 맞춘 중견 전문인력 양성을 위한 교육 과정이 필요하다. 기존의 교육과정은 주어진 환경과 제한된 기간으로 인해 사고력이 가미된 교육보다는 실무에서 바로 사용할 수 있는 툴(tool) 사용 위주의 기능 교육위주로 시행되어, 이론이 뒷받침된 실무능력을 가진 전문인 양성이라는 본래의 목표에 미흡했던 것이 사실이다. 따라서 새로 도입되는 IT 분야의 3년제 교육과정은 이러한 문제점을 보완하고 본질적인 교육목표에 근접할 수 있는 전문인력을 양성하는데 큰 도움이 되어야 할 것으로 보인다. 본 논문에서는 기존의 2년제 교육과정을 토대로 산업체의 다양한 요구사항을 반영하고, 4년제 교육과정과는 차별되는 기술과 이론을 겸비한 3년제 교육과정의 모델을 개발하여 제안한다.

Keywords