Design and Implementation of Teacher Supporting Component on Web

웹 기반 교육 시스템에서 교수지원 컴포넌트의 구현

  • Published : 2001.09.01

Abstract

The value of Web in information societyis increasing in the field of education. Web Based Instruction (WBI) has an unlimited possibility of access the information. It also overcome the constraint of time and space more than the previous class learning method. The previous WBI system informed the results of study to learners after a professor's lecture and test was given. The uniform test didn't make the professor recognize the learner's evaluation according to the level of the learner and it couldn't be a reason to change a teaching method. In this paper, we discuss the Learning Evaluation(LE) component which can support a teaching method to teachers. We suggest LE component for supporting teachers as suggesting visually the test result of pre-test by step and post-test with several ways after analyzing, designing and realizing the evaluation of the test based on CDP(Component Development Process).

최근 웹 기술의 확산과 정보기술의 발달로 교육분야에서 컴퓨터의 가치는 더욱 높아지고 있으며, 기존의 교실위주의 수업보다 시간적 공간적 제약을 덜 받게 되는 WBI(Web Based Instruction)는 무한한 발전 가능성을 제시하고 있다. 하지만 기존의 WBI에서는 교수가 수업 평가 후 학생에게 수업의 결과를 알려주는 형식이었고, 또한 학습자에게는 일률적으로 평가가 적용되어 학생의 수준에 맞는 수업을 할 수가 없었으며, 교수의 입장에서도 학생들의 평가 결과가 수업의 질을 높이거나 내용을 변경시킬 적당한 근거 제시의 어려움을 가지고 있었다. 본 논문에서는 수준별 학습을 위한 단계별 예비 테스트와 학습 후 다양한 방법으로 테스트의 평가내용을 시각적으로 제시하고, 또한 교수가 평가의 준거를 입력하고 학습자의 평가결과와 교수의 평가준거를 비교할 수 있는 교수지원 컴포넌트를 설계 구현한다. 이는 체계적인 평가 방법론이 되고 학습의 패러다임을 바꾸거나 과목을 변경할 경우, 그 결과에 따라 교수 방법의 변화나 수업내용을 변경하고자할 때 용이하다. 또한 유사한 다른 패러다임의 WBI 시스템에서도 이미 개발된 컴포넌트를 사용함으로써, 유사 응용 시스템의 개발 시 제시된 컴퍼넌트 사용의 용이성과 이식성, 재사용성을 높일 수 있게 한다.

Keywords