Development of the Contents for Cyber Learning System of Korean Costumes

한국복식 사이버 학습 시스템 개발

  • Published : 2001.02.01

Abstract

The purpose of this study is to develop the contents for Cyber Learning System of Korean Costumes on WBI(Web Based Instruction) that can be applied to home economics learning and teaching and used to help learners get more positive attitude toward home economics education through various activities. The contents consist of the materials about Korean costumes that are divided into five periods, that is, three ancient kingdoms(Shilla, Packche, and Koguryo), Unified Shilla, Koryo Dynasty, Chosun Dynasty and early 1900s in Korea. They also consist of lectures on kinds, characteristics, and changing procedures of those costumes. These lectures are supposed to help learners understand the traditional culture of Korean costumes. Furthermore, the lists of terminology on Korean costumes enable learners to solve the problems related to the costumes on their own. In conclusion, the developed contents on Korean costumes for Cyber learning make it possible to learn and teach home economics in the distance by applying the educational information system to secondary schools and to support the learning system for the home economics education in the schools.

본 연구에서는 한국복식 사이버 학습을 위한 WBI(Web Based Instruction)를 개발하여 교수-학습에 적용함으로써 학습자의 가정과 학습에 대한 태도를 긍정적으로 변화시킬 수 있도록 컨텐츠를 설계하고 구현하였다. 컨텐츠의 내용은 한국복식을 삼국시대, 통일신라시대, 고려시대, 조선시대, 개화기로 구분하여 각 시대별 복식의 변천과정과 종류, 구조적 특징을 설명하여 우리의 전통 복식 문화를 바르게 이어 나갈 수 있도록 하며, 용어검색을 만들어 학습 중에 학생 스스로 문제를 해결할 수 있는 기능을 지원한다. 개발된 사이버 학습 한국 복식컨텐츠는 현 중, 고등학교의 교육정보 시스템에 적용하여 사이버 학습을 가능하게 하고 교육현장에서 가정과 교육을 위한 지원 시스템으로 사용될 수 있다.

Keywords