사서직의 전문성 제고를 위한 계속교육발전 방안에 관한 연구

A Study on the Development of Continuing Education to Enhance the Specialization of Librarians

  • 임동빈 (동부산 대학 문헌정보과)
  • 발행 : 2001.12.01

초록

본 연구의 목적은 도서관 현직 사서들의 전문성을 성장 발전시킬 수 있는 체계적이고 효율적인 계속교육 방안을 모색하는데 있다. 이를 위해 설문지를 통하여 현직사서의 직력, 계속교육에 대한 경험, 현황, 의견, 요구, 제언 등을 조사한 결과는 다음과 같다. 첫째, 계속교육의 참여도는 전체적으로 부진하며 도서관 유형과 직무에 따라 차이가 있다. 둘째, 계속교육 주관처의 평가는 부진하였고 유용성은 대체로 긍정적이었다. 셋째, 계속교육을 위한 개인적인 노력은 부족하며 도서관의 유형에 따라 차이가 있다. 넷째, 비정규 계속교육은 컴퓨터와 관련된 주제로 근무시간과 방학을 이용하여 실시하기를 원하고 있다. 끝으로 계속교육 발전을 위해서 전담기구의 설치, 주관부처별 평가제도의 확립, 특성화한 프로그램의 운영, 교육과 연구에 대한 성과급 제도의 도입, 해외연수의 적극적인 주진$\cdot$새로운 계속교육 방식의 도입, 정규 계속교육의 확대 등을 제언한다.

The purpose of this study is to took for systematic, effective ways of providing continuing education for incumbent librarians in order that they could be more specialized in their profession. For the purpose, this research performed pervious literature reach and then a questionnaire survey for the librarians to determine their service periods and opinions, requirements and suggestions about continuing education as above and the current status of the education. The result of the study can be described as below. First, few incumbent librarians generally participate in continuing education. The participation, if any, is different in degree according to types of the librarian's library and task. Second, continuing education provided by responsible agencies is seen negative in value, but relatively positive in validity. it is agreed that the education is not easy to be provided due to a lack of time. Third, individual incumbent librarians are little devoted to continuing education, although the devotion is somewhat different according to the type of library. Fourth, an absolute majority of the librarians want the establishment of an authorities exclusively assuming continuing education service and the provision of informal continuing education related to computer during their working hours or vacation period. Fifth, the librarians under survey suggests that it is necessary for the development of continuing education to establish an exclusively responsible authorities as mentioned before and a system for evaluating each of agencies providing continuing education service, implement relevant, specific programs, introduce incentives for those librarians who receive the education and thereon make studies, help and promote librarians to be trained abroad, apply new ways of continuous education and extend the range of such educational process.

키워드

참고문헌

  1. 교육법전 교육부
  2. 교육법전 교육부
  3. 한국문헌정보학회지 v.32 no.2 문헌정보학에서의 인공지능 전문가 시스템 교육과정에 관한 연구 구본영
  4. 석사학위논문, 청주대학교 대학원, 문헌정보학과 司書織의 繼續敎育에 關한 硏究 金慶文
  5. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원 특수도서관사서의 계속교육에 관한 연구 김경진
  6. 교육개발 v.112 no.3 학점제 동입과 평생교육의 활성화 김국현
  7. 국회도서관보 v.22 no.4 司書織의 發展을 위한 繼續敎育 金丙柱
  8. 석사학위논문, 청주대학교 대학원, 문헌정보학과 專門圖書館 司書의 繼續敎育에 關한 硏究-서울지역 專門圖書館을 中心으로 金逸
  9. 국회도서관보 v.24 no.4 司書織의 專門織性과 繼續敎育 金楨根
  10. 석사학위논문, 중앙대학교, 사회개발대학원 수도권 사립도서과 사서의 계속교육 실태에 관한 연구 박애경
  11. 석사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과 사서의 계속교육 현황과 그 활성화 방안에 관한 연구-서울지역 공공도서관과 대학도서관 사서를 중심으로 박정아
  12. 조선일보 사이버대학 내년 3월 개교, 조선일보
  13. 정보교육 Online 산업기술정보원
  14. 교육복지신보 시간제 학생등록제 교육복지신보
  15. 도서관학논총 v.27 미국, 영국, 한국 사서직 교육의 비교 엄영애
  16. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과 私立大學敎 圖書館司書織 織員의 繼續敎育 實效性에 관한 연구 尹昭晶
  17. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과 대학도서관 목록사서의 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구 이선경
  18. 경희대학교 교육문제 연구소 논문집 v.13 no.6 시간제 학생 등록제도 연구 이은형
  19. 석사학위논문, 청주대학교 대학원, 문헌정보학과 공공도서관 사서직의 계속교육에 관한 연구 이수인
  20. 국회도서관보 v.15 no.6 圖書館員 再敎育의 必要性 李重堯
  21. 도서관 v.45 no.1 司書織을 위한 再敎育管理 李振榮
  22. 한국문헌정보학회지 v.31 no.1 문헌정보전문직을 위한 계속교육에 관한 연구 장혜란
  23. 啓明硏究論叢 v.10 司書의 繼續敎育에 關한 考察 趙浩一
  24. 한국교육연감 한국교육신문사
  25. 교육과정 한국교육학술정보원
  26. 실무교육과정 한국교육학술정보원
  27. 사서직 정보화교육 프로그램 안내 한국교육학술정보원
  28. 한국문헌정보학회지 v.32 no.4 학부제하의 문헌정보학과 교육과정 개발연구 한복희
  29. 圖書館雜誌 v.91 no.5 國立國會圖書館 におけろ人材敎育 本田千春
  30. 圖書館雜誌 v.91 no.5 都立高等學校司書會の硏修 尹藤弘子
  31. 學會簡介 中國國家圖書館
  32. 圖書館雜誌 v.91 no.5 大學圖書館織員長期硏修 川瀨正幸
  33. 圖書館雜誌 v.91 no.5 岡山縣大學圖書館員硏修會 土師裕자
  34. Guidline for Quality in Continuing Education for Informatin, Library and Media Personal American Library Association
  35. In Congress on Professional Education Report of the Steering Committee on the Congress on Professional Education American Library Association. Sterring Committee
  36. Professional Development Training: Aslib Training Asilb
  37. Continuing Education Courses ASIS
  38. The Serials Librarian v.22 no.1-2 Continuing Education and Staff Development Among Serials Catalogers Boydston,Jeanne M.K.
  39. Public Library Quarterly v.12 no.4 Public Librarians and Continuing Education:A Motivational Study Burgin,Robert
  40. Cataloging and Classifi-cation Quarterly v.7 On-The-Job Training for Cataloging Librarians: A Case History of a Formal Approach to Training Carter,Catherine A.
  41. College & Research Libraries v.57 no.2 Redefining the Status of the Librarian in Higher Education Crowley,Bill
  42. The Hague:IFLA Headguarters IFLA Directory
  43. CPERT Round Table Medium Term Programme 1998~2001 IFLANET
  44. IFLA Publication 72/73 World Guide to Library Archive and Information Science Education Josephine,Riss Fang
  45. Anniversaries National Library of China
  46. Resource Sharing & Information Network v.12 no.2 Librarian Education for Utilizing Now Technologies Including Networked Information Sources Rusch-Feja,Diann
  47. Spring 2000 Professional Education Workshop SAS
  48. Bulletin of the Medical Library Association v.84 no.4 Interdisciplinary Multiinstitutional Allianoes in Support of Educational Programs for Health Science Librarians Smith,Linda C.
  49. Continuing Library Education As Viewed in Relation to Other Continuing Professional Education Movement Stone,Elizabeth W.
  50. Public & Access Services Quarterly v.1 no.2 A Pedagogical Model:The Role of Reference Workshops in the Continuing Education of Public Librarians Tjoumas,Renee
  51. Journal of the American Society for Information Science v.50 no.11 The Continuing Fifty Years of Leaming Together, Reaching Out, Seeking Identity Varleis, Jana
  52. Journal of Education for Library and Information Science v.33 no.3 Continuing Education Weingrand,Darlene E.
  53. The International Information & Library Review v.29 no.1 Transition of Library and Information Science Education in China:Problems and Perspective Xiaoying,Dong