An Evaluation of Usability and Interface Design of Internet Shopping Mall

인터넷 쇼핑몰의 사용성 평가 및 인터페이스 설계

  • Published : 2001.06.01

Abstract

Internet shopping mall is done commercial trade in particular web sites, and zoomed with an important means of trade for the next generation. When users visit shopping mall, the best objective is determined to users by of offering satisfaction and pleasant experience. Therefore. this paper was selected a menu list as an evaluation factor to emphasize a usage convenience of internet shopping mall, and executed a performance and a subjective satisfaction evaluations on a screen design and a structure design. The results of all the performance and the subjective evaluations for the screen design were shown the shortest search times on left type of the main-menu and vertical type of the medium-menu. In the structure design, it was shown that users were the highest satisfaction in type that search product and shopping cart procedure were firstly processed, and the procedure of a shopping membership and paying a bill were secondly processed at the same screen with regard to a comprehensibility and convenience of purchase procedure. It was shown that the user prefered the shopping mall web site to analogy with the real purchase procedure

본 연구에서는 인터넷 쇼핑몰의 사용편의성에 중점을 두어 인터넷 쇼핑몰의 인터페이스 설계요소인 화면설계와 구조설계 차원에서 수행도 평가와 주관적인 만족도를 실시하였다. 화면설계는 인터넷 쇼핑몰의 상품구조인 대분류, 중분류로 구분되는 메뉴리스트를 선정하였다. 대분류는 위치 요소 3수준(Left, Right, Center), 중분류는 배열형태 2수준(Horizontal, Vertical)으로 분류하였다. 구조설계에서는 상품구매과정을 구성하는 상품검색, 장바구니, 회원확인, 주문처리 등의 4요소의 페이지 흐름방식에 따라 3수준을 선택하였다. 수행도 분석 결과, 화면설계 평가에서는 대분류의 위치가 왼쪽, 중분류에서는 세로배열형태에서 탐색 시간이 적게 소요되었다. 그리고 이러한 두 요소에 대한 주관적 평가에서도 만족도가 높게 나타나 수행도 분석결과를 뒷받침하였다. 구조설계에서는 상품검색과 장바구니 절차 후에 회원확인과 주문처리가 한 화면에서 이루어지는 형태가 구매 절차에 대한 이해용이성 및 편리성에서 만족도가 가장 높게 나타났으며, 상품 검색 후 장바구니, 그 다음으로 회원확인과정을 거친 후 그 다음 화면에서 주문처리과정이 이루어지는 형태가 실물세계와의 유사성에서 만족도가 가장 높게 나타났다.

Keywords