소비자의 구매행태측면에서 인터넷 쇼핑몰의 평가

An Evaluation of the internet shopping mall with regard to consumer's behaviors

  • 제종식 (동부산대학 컴퓨터정보학부) ;
  • 이상도 (동아대학교 기계산업시스템공학부)
  • 발행 : 2001.06.01

초록

정보산업분야의 급속한 발전은 산업구조의 변화를 가속화시키고 인터넷을 통한 전자상거래는 새로운 패러다임의 상거래로 될 것으로 예측하고 있다. 개인을 대상으로 한 인터넷 쇼핑몰도 차세대 거래수단으로 디지털 상품 뿐 만 아니라 실물 상품 정보의 제공과 거래가 가능한 효율적인 유통산업이 될 것이다. 그러므로 인터넷 쇼핑몰에서 구매행태가 전통적인 거래와 동일하게 실현될 것이라고 예상하는 소비자 구매활동을 촉진시키는 쇼핑몰의 설계가 경쟁력 제고에 중요한 요인이 될 것이다. 본 연구에서는 소비자의 구매형태측면에서 주관적인 평가방법과 객관적인 평가방법을 사용하여 쇼핑몰을 평가하였다. 피실험자들은 실물거래와 유사한 구매형태를 가능케 하는 쇼핑몰을 선호하였으며 신체 체형과 치수의 데이터베이스와 3차원 인체모형의 제공을 설계항목으로 지적하였다.

Internet shopping mall is growing the new paradigm of a next generation commerce. And, the primary goal of a shopping mall web site is to facilitate economic action. Therefore. it is important in designing the shopping mall to support consumer's behaviors characteristics of a traditional commerce, This paper analyzed and evaluated two shopping mall with regard to consumer's behaviors characteristics. It is used the method of a user's performance and a subjective evaluation. It was shown that the user prefered the shopping mall web site to analogy with the traditional commerce pattern. Also, the database of an anatomic data and the development of a 3D virtual environment are suggested.

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