과학영재교육센터 평가 기준 개발

Standards for Evaluation of a Center for Scientifically Gifted Education

  • 발행 : 2001.09.01

초록

본 연구는 대학부설 과학영재교육센터의 종합적인 평가 기준을 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해서 먼저, 국내 대학부설 과학영재교육센터의 운영 현황을 분석하고 과학영재교육센터 운영에 있어서 시급한 문제점을 도출하였고, 다음으로 ‘특수목적고’와 시·도교육청이 운영하고 있는 ‘과학영재반’과의 차별성을 위한 대학부설 과학영재교육센터의 위상을 정립하기 위한 과학영재교육센터 평가의 기본 방향 및 평가틀을 구안하였다. 이를 바탕으로 과학영재교육센터 평가 영역별 평가 기준 및 평가 방법을 구안하였다. 마지막으로, 이상의 연구 결과를 바탕으로 실제 과학영재교육센터 평가에 적용하기 위한 평가 종류(시기)에 따른 평가 방법과 활용 방안을 정리·제시하였다. 본 연구에서 개발한 과학영재교육센터 평가 기준은 우리나라 대학부설 과학영재교육센터의 효율적인 평가를 위해 유용하게 활용될 수 있을 것으로 기대한다.

Offered in this paper are standards for evaluation of a center for scientifically gifted education attached to a university. Various methods of study are used, such as review of literature, professional meetings, seminars, and discussion groups. To implement this study we first analyzed the current status and problem of the center through examination of already published research in regard to scientifically gifted education. Based on this analysis, we then identified the direction and framework of evaluation of a center for scientifically gifted education attached to a university that could function as a local education center for the gifted. After this, we designed detailed standards for evaluation for such a center in regard to direction, organization, procedures and methods for selection of a center, curriculum development, and strategies of instruction and evaluation according to the characteristics, phase, and function of the center as identified. Lastly, we presented a framework for evaluation concluding standards and methods for evaluation classified by the domains and times of evaluation we had explored. Plans for evaluation of the center as described here, will provide meaningful suggestions enabling centers for scientifically gifted education to improve the quality of their institutions'educational environment.

키워드