A Study on the Multimedia Design Education using Basic Design Elements with an Emphasis on Case Study using Flash Application

기초조형요소를 활용한 멀티미디어 디자인교육에 관한 연구 - 플래쉬를 활용한 사례연구를 중심으로-

  • 김소영 (대덕대학 멀티미디어컨텐트제작전공)
  • Published : 2001.11.01

Abstract

In 21st century, with the rapid development of Information technologies, a new form of postgraduate courses on multimedia has emerged. The curriculum of that course is consisted of a combination of design related fields and computer science. In this thesis, I analyzed problems of design education come from multimedia departments of 2-year colleges. This form of departments result in the reduction of design related courses and that is also reduction of basic design rather than multimedia. But, for the desirable multimedia design education, the functional aspects of multimedia must be harmonized with the artistic aspects. For these reason, I developed a course of study on multimedia design. It consists of theoretical studies about design principles, actual training on flash application, and individual projects accomplishments. And on the basis of this results, case studies of 3 subjects were done in a semester.

최근 IT분야의 발달과 함께, 디자인분야와 프로그래밍분야의 결합 형태로 운영되는 멀티미디어관련 학과들이 생겨나고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 형태의 교육기관 중 2년제 전문대학에서의 디자인 교육에 대하여 고찰하였다. 이들 교육 기관은 디자인 전공 학과에 비하여 디자인 전공 과목의 비중이 상대적으로 줄어들게 되고, 이는 기초조형 교육분야를 축소하는 결과를 가져왔다. 그러나 바람직한 멀티미디어 디자인 교육을 위해서는 기능적인 측면과 조형적인 측면의 적절한 조화를 유지해야 하며, 학습자들에게 멀티미디어와 기초조형과의 관계를 이해할 수 있는 기회를 제공해야 할 것이다. 이와 같은 이유로 멀티미디어가 가지고 있는 매체로서의 고유한 특성을 살리면서, 디자인 분야와 전산 분야의 조화를 창출하고자 하는 학과의 교육목표, 그리고 두 분야의 능력을 갖추어야하는 학습자들의 특성을 고려하여 교육내용을 개발하였다 이는 기초조형 교육 내용을 활용한 멀티미디어 디자인 교육과정으로, 디자인관련 소주제에 관한 이론강의, 플래쉬 활용에 관한 실습강의, 과제를 위한 개별 진행으로 이루어져 있다. 그리고, 이 내용을 바탕으로 1학기 동안 3가지 주제에 대하여 사례연구를 진행하여 학습효과를 고찰하였다.

Keywords