A Study on the Form of Charms with the Attributes of Experimental Typography

실험 타이포그래피 관점에서의 부적의 조형성

  • 정성환 (전북대학교 산업디자인과) ;
  • 김민호 (전북대학교 산업디자인과)
  • Published : 2001.11.01

Abstract

The Charm is composed of various kind of ancient signs, letters and systematic characters so that they delivers messages with many expressions. They, compared with the experimental typography, are more logical and experimental than we generally think. Also, they have meanings and attributes as characters do, in which there are symbols, hieroglyphs, pictures and other similar words. Each attribute diverse from symbolic meaning, associates to deconstruction of letters. It is needed to review the experimental attributes of charms with the view of structural typography for potentialities of expression. The purpose of the study is to analyze and classify the morphologic construction of charms so that we can find the possibilities of applying the attributes to visual languages and typography. Future study seems to be extending the area of expressing of typography fit for our own culture, not for Western

부적에는 고대의 다양한 기호나 그림, 원형문자가 사용되어 왔으며 현재도 쓰여지고 있다. 이는 체계화된 문자와 조합되어 다양한 표현으로 메시지를 전달하고 있으며, 현재도 전통적인 방법이 고수되는 반면 지속적인 변화를 통해 인간의 감정과 욕망을 표현하고 있다. 부적은 일반적 견해로 생각하는 실험 타이포그래피 만큼이나 논리적이며 실험적인 성격이 강하다. 또한 문자가 가지고 있는 의미로 다른 기호나, 상형문자, 그림 및 유사단어로 표현하고 있다. 각각의 요소들은 상징적 심볼 및 연상성, 글의 해체성 등 다양성을 갖추고 있었다. 이러한 타이포그래피의 실험적 성격을 더욱 실험적으로 표현가능성을 보여 주고 있는 부적에서 배워야할 해체와 구성작업을 회화적 타이포그래피 관점으로도 눈여겨볼 점이 많았음이 관찰되었다. 본 연구는 부적이 가지고 있는 조형적 특징을 실험 타이포그래피와 비교, 분류, 분석하여 부적이 가지고 있는 조형적 특징이 시각적 언어와 타이포그래피 표현으로 응용될 수 있는 가능성을 살펴보고자 한다. 또한, 한국적 조형 문화로서 부적이 형태적 물성이 가지는 시각 이미지에 대한 재인식과 그 가능성에 대한 모색은 타이포그래피의 서구적인 고정된 틀을 벗어나 우리의 문화와 정서에 맞는 타이포그래피의 표현 영역을 화장하는 것이 앞으로의 과제라 할 수 있다.

Keywords