데이터 베이스 마케팅 성숙도 환경에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구

An Investigation of the Factors Influence Database Marketing Sophistication

  • 이종만 (경복대학 경영과) ;
  • 박종순 (서일대학 전자계산학과) ;
  • 장주병 (한국외국어대학교 대학원 경영정보학과)
  • 발행 : 2001.09.01

초록

급속하게 변화하는 오늘날의 시장은 혁신적이고 새로운 마케팅 접근 방식을 요구한다. 관계 마케팅은 가장 혁신적인 마케팅 접근 방식의 하나이다. 관계 마케팅 개념의 중요한 특징은 경쟁 우위를 위해 고객 관계를 구축하고, 유지하고, 강화하는 것이다. 고객 정보는 조직내에서 관계 마케팅 활동에 대한 토대를 제공한다. 관계 마케팅은 데이터베이스 마케팅 시스템의 개발과 사용 없이는 불가능하다. 관계 마케팅을 통해 경쟁 우위를 달성하는 데 있어서 가장 큰 장애는 DB 마케팅 시스템의 개발이다. 따라서, 만약 마케터들이 관계 마케팅을 활용하기를 원한다면, 성공적인 DB 마케팅을 위해 필요한 특성들을 반드시 규명해야 한 것이다. 많은 연구에서 관계 마케팅을 통해 경쟁 우위를 획득하는데 있어서 가장 핵심적인 요소가 조직적 장벽이 사실이라는 결론을 얻었다. Fletcher, et al.은 관계 마케팅에서 조직적 변수들의 중요성을 발견했지만, 이 영역의 연구는 상당히 미개척 분야이다. 이에 본 연구는 조직 변수와 DB마케팅 성숙도간의 관계에 대한 실증적 증거를 제시하고자 한다.

Rapidly changing today's market requires new and innovative marketing approaches. Relationship marketing is one of the innovative marketing approaches. The key elements of the relationship marketing concept are the attraction, maintenance and enhancement of customer relationships for competitive advantage. Customer information provides the foundation for relationship marketing activities within an organization. Relationship marketing is not possible without the development and use of a database marketing system. Often the greatest obstacle in achieving advantage from relationship marketing is the development of a database marketing system. Thus, it is imperative marketers identify the characteristics necessary for successful database marketing if they hope to practice relationship marketing. A lot of researchers conclude that organizational barriers are the true, key critical issues in obtaining competitive advantage from database marketing. While Fletcher, et al. found strong evidence f the importance of organizational variables on database marketing, this area of research is largely unexplored. The objective of this research is to provide additional empirical evidence of the relationship between organizational variables and database marketing sophistication.

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