A Study of Domestic B2B e-Marketplace

국내 B2B e-Marketplace에 관한 연구

  • 이헌성 (계명대학교 경영정보학과) ;
  • 강민철 (계명대학교 경영정보학과)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

The advent of the Internet and development of information technologies have changed the environment of doing business. Accordingly, they expect that the relative importance of electronic commerce in the business becomes growing more and more. Among the areas of electronic commerce, B2B marketplaces that play the roles of linking buyers and suppliers take the important place. This study examines requirements for activating domestic B2B marketplaces by analyzing the literature and the status of the marketplaces. For the analysis, evaluation factors that belong to one of the four categories (i.e., Information step, Agreement step, Settlement step, and the rest) are selected. Results of the study suggest the following activation requirements for domestic B2B marketplaces : 1. Enforcement of services for the Agreement and Settlement steps. 2. Supporting multinational languages. 3. Diversification of income sources. 4. Standardization. 5. Integrating main systems. 6. Satisfying the necessities of buyers and suppliers.

인터넷의 출현과 정보통신 기술의 지속적 발달로 인해서 전자상거래의 비중은 더욱 더 증가할 것이라고 예상되고 있으며, 특히 구매자와 공급자의 연결 역할을 담당하는 국내 B2B 마켓플레이스는 전자상거래에 있어서 매우 중요한 위치를 차지하게 될 것이다. 본 연구는 국내 B2B 마켓플레이스의 현황 파악 및 문헌조사를 통하여 마켓플레이스의 활성화 방안에 대하여 살펴보았다. 우선 조사대상 B2B 마켓플레이스를 비교 분석하기 위하여 Information 단계, Agreement 단계, Settlement 단계, 기타 영역으로 분류된 평가요소를 선정하였으며, 본 연구 결과에 따라 다음과 같은 활성화 방안이 제시되었다. 첫째, Agreement 단계 및 Settlement 단계에 대한 서비스 강화, 둘째, 다국적 언어의 지원, 셋째, 수입원의 다각화, 넷째, 표준화, 다섯째, 기간 시스템의 통합, 여섯째, 구매자와 공급자의 필요 요건 충족.

Keywords