화장품 광고 모델의 속성이 여성 소비자의 구매욕구에 미치는 영향

Effect of women consumers purchase by an attribute of cosmetic Advertising Model

  • 강인숙 (서원대학교 예술대학 디자인학부)
  • 발행 : 2001.08.01

초록

이 논문은 우리나라의 광고에 큰 비중을 차지하고 있는 화장품 광고에서 광고모델 속성이 여성 소비자의 화장품 구매에 미치는 영향에 대한 실증적인 연구이다. 그 결과 소비자들은 광고 모델 속성에 대해서 신체적 매력 보다 전문성과 진실성이 있어야 한다고 응답하였다. 광고 모델이 좋아서 화장품을 구입한 경우, 호감과 신체적 매력은 매우 긍정적인 반응으로 나타났고, 전문성과 진실성은 부정적인 반응으로 나타났다. 여성 소비자들은 현재 광고되고 있는 화장품 광고 모델들에 대해서 관심은 있으나 모델들의 신뢰도가 부족하여 구매에 영향을 미치지 못하고 있다. 우리나라의 화장품 광고 모텔은 대부분 유명 연예인이기 때문에 신체적 매력, 호감, 친밀감은 높은 긍정적 반응을 보이고 있으나, 전문성, 진실성, 유사성은 매우 부정적인 반응을 나타내고 있다. 그러므로 화장품 광고 모델 유형에 따른 모델 속성을 실증적으로 연구한다는 것이 다소 무리였다고 생각된다. 화장품은 감성적으로 선택되며 자기 관여도가 높은 제품이므로 광고하는 제품에 대한 지식·경험·능력을 가진 전문성이 연상되는 모델의 선정이 바람직하다고 본다. 그리고, 제품에 대한 어떤 편견도 없이 순수하게, 객관적으로 의견을 제시할 수 있는 진실성과 제품·소비자와 이미지가 일치하는 광고모델이 적합하다고 본다.

This paper is a study on how women consumers purchase are affected by models who appear in advertisements for cosmetics, focusing especially on studies concerning the impact that models have on advertisement strategies of the cosmetic industry in korea. In surveys conducted, consumers responded that cosmetic advertisement models should examplify a expertness and trustworthiness attitude more than just display their own physical attractiveness. The consumers who bought cosmetic products based on its endorsement from particular models responded that they had a positive reaction to the models physical attractiveness and likability while experiencing a negative reaction to the model's expertness and trustworthiness attitude. Women consumers are interested in cosmetic advertisement models, but do not necessarily trust them. Hence, the use of a Particular model does not directly affect the consumers Purchasing decision. Famous stars often appear in cosmetic advertisements in korea, and targeted consumers have a very positive response to their physical attractiveness, familiarity and perceived likability. However, the consumers have a completely negative response to the models in regards to their expertness, trustworthiness, and their sense of similarity with the model. The models, then, should be used in these advertisements to try and uphold the fellowing qualities. expertness in regards to having some knowledge of, experience with, and expertness in using the cosmetic produces, trustworthiness when expressing their own opinion of the product, matching image of products and targeted consumers.

키워드