대학생들의 교양.전공과목 선택 경향에 대한 연구

A Study on Selection Alternatives of Basic and Major Couses for College Students

  • 박노국 (상지대학교 공학군 산업공학전공)
  • 발행 : 2001.03.01

초록

본 연구에서는 품질기능전개(QFD) 기법을 이용하여 상지대학교 각 단과대학 학생들을 대상으로 교양·전공과목 선택에 있어서 영향을 주는 요인을 분석하고자 설문조사를 실시하였으며 분석을 위해 사용한 응답지는 총 204개이었다. 본 연구를 위해 얻어진 자료는 Excel과 통계 Software 인 SPSS를 이용하여 처리하였다. 중요 요소들은 QFD의 기초매트릭스인 품질의 집(HOQ)을 적용하여 그 속성들을 구성하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 설문조사를 통하여 얻어진 자료를 토대로 학생들이 수강과목을 선택하는데 있어서 영향을 주는 항목으로는 교수인지도에는 수업방식이 보고서 제출 및 출석, 학점 등의 요인보다 중요한 요인으로 나타났으며 전공과목 선택시의 관심도에서는 선배의 권유가 다른 요인보다 많은 영향을 주고 있는 것으로 분석되었다.

The survey was carried out for the student sin colleges of SangJi University for analyzing the parameters affecting the selection of ones cultural studies and major subjects. The number of respondents was 204, and the responses were computer-processed utilizing Excel and statistical software SPSS. The attributes of main factors were composed of House of Quality(HOQ) that is basic matrix of Quality Function Development. From the survey analysis, selection criteria for ones cultural studies and major subjects are as follows. In selecting ones cultural studies, teaching methodology is the most important factor than assignment, the percentage of attendance and academic credit. And in case of major subjects, no other factors than the recommendation by seniors were significantly affected ones subject selection.

키워드