Constructing New Paradigms in the Design Education System -New suggestions in the design environment and design education for the information network era-

정보네트워크 시대의 새로운 디자인 지식체계 구축을 위한 교육 프로그램 연구 -정보 네트워크 시대의 디자인 환경과 디자인 교육의 새 방향-

  • Published : 2001.05.01

Abstract

Beyond the simple stage of technical development, the growth of information networks have changed areas such as the economy, communities, and education. Existing knowledge and new knowledge about these things have developed and either coexist or conflict with each other. It is difficult to predict the result of this interaction since old and new information is changing so quickly. The transition from a simple communication to an interactive communication is related to a changed communication environment which involves a more complex level of understanding. Establishing the new design concept which is aimed at the future and developing new educational programs which respond to these new information networks are important in order to educate designers who can adjust to the new information network era and construct design education. This paper reports research about the process of developing new education systems that explore the new design paradigms, the changing information network, and the proper approaches to developing design education programs which fulfill these requirements.

정보 네트워크의 발달은 단순한 기술 개발의 단계를 넘어서서 경제, 사회, 문화, 교육 둥 모든 분야의 변화를 강제하는 수단으로 자리잡았다. 기존의 지식과 새로운 지식은 서로 공존하고 충돌하는 과정에서 발전하고 쇠퇴하였으며, 그 변화의 빠르기는 예측이 불가능한 상태로까지 치닫고 있다. 단순한 정보 전달의 방식으로부터 이해와 설득까지도 포함하는 인터랙티브한 커뮤니케이션 방식으로의 전환은, 정보를 합목적적으로 가공하고 편집하는 정보 디자인의 영역을 커뮤니케이션 흐름의 전면에 부각시키는 결과로 연결되었다 미래를 지향하고 새로운 정보 네트워크 환경을 수용하는 새로운 디자인의 개념확립과, 이를 적극적으로 디자인 교육과정에 접목시킬 수 있는 교육 프로그램의 개발은, 디자인 지식노동자로서의 디자이너를 양성하고 디자인 교육 인프라를 구축하는데 선행되어야할 매우 중요한 과제라 하겠다. 본 논문에서는 새로운 디자인 교육 프로그램을 위한 과정으로서, 정보 네트워크 사회로의 변화에 따른 새로운 디자인 패러다임의 변화와, 변화에 적응하기 위한 요건으로서의 디자인교육 프로그램의 과제, 그리고 이러한 조건을 만족시키기 위한 새로운 교육 프로그램을 연구하였다.

Keywords