Design philosophy and Principle of Hangeul

한글의 디자인 철학과 원리

  • 한재준 (서울여자대학교 디자인학부 시각디자인전공)
  • Published : 2001.05.01

Abstract

Hangout is already recognized as a world famous writing system. However, the typefaces that may show the excellence of Hangeul lack the systemic development, and their frequent change without independence rather causes an obstruction to the development of visual culture and informational systematization of the country. In this paper, I presume that the core of this obstruction is caused by a lack of successful inheritance of the creation philosophy and principle of Hangeul. In order to prove this premise definitively, I saw Hangul from the viewpoint of design, and suggested the base and objectivity to solve the problem by systematically define the excellence of Hangeul. In this paper, 1 confirmed that the creation philosophy and principle of Hangeul had the design philosophy that was appropriate for social and cultural background of that time, and went through rational design process. Therefore, as I mentioned earlier, the due for the problem with Hangeul typefaces can be found when it is handled based on the creation philosophy and principle. Furthermore, the creation of Hangeul can be explained as a creation of rational and scientific letter as a method of easier communication between different people and nations. Therefore, the study of the design method and principle used in the process of Hangul creation may provide the new base for the methodology of visual communication design, and it may be a core research subject to find the root of Korean design philosophy.

한글은 이미 세계적인 문자로 인정받고 있으나, 정작 그 자랑을 실체적으로 보여줄 글자꼴에서는 체계성이 부족하고, 주체성 없는 변화의 연속이 오히려 시각문화 발전과 국가 정보화의 걸림돌이 되고 있다. 본 논문은 이러한 원인의 핵심이 한글의 창제 정신과 원리를 제대로 이어받지 못하고 있기 때문으로 보고, 이와 같은 전제를 구체적으로 입증하기 위하여 한글을 디자인의 시각으로 바라보고, 그 우수성을 체계적으로 밝히어, 오늘의 문제를 해결하기 위한 근거와 객관성을 제시하고 있다. 연구결과, 한글의 창제철학과 원리는 오늘의 시각으로 보아도 당대의 사회적, 문화적 배경에 적절한 디자인 철학을 품고 있으며, 합리적인 디자인 과정을 거쳤음을 확인하였다. 따라서, 오늘의 한글꼴의 문제는 전제한 바와 같이 창제 정신과 원리를 바탕에 두고 풀어야만 해결의 실마리를 찾을 수 있음을 알 수 있었다. 더 나아가, 한글의 창제는 민족과 국가를 초월한 원활한 의사소통의 한 수단으로 만들어낸, 합리적이고 과학적인 글자 디자인 원리의 창제로도 해석할 수 있다. 그러므로, 한글 창제 과정에서 보여진 디자인 방법과 원리의 탐구는 시각 커뮤니케이션 디자인의 방법론을 새롭게 다지는 기초 자료가 될 뿐만 아니라, 한국 디자인 철학의 뿌리를 찾는 핵심적인 연구 과제라 할 수 있다.

Keywords