A Study on British Airways re-corporate identity programme

British Airways 이미지 재통합 계획에 관한 연구

  • Published : 2001.05.01

Abstract

As we are aware that the image of corporation is so crucial to survive in this serious competition, so the importance of CI is constantly emphasized. The importance of CI has been started with the advent of Industrial Society in early 1900s, and now we are flooded with hundreds of CIs as this modem society shifts into ultramodern, diverse, and subdivided one. At this point, we could not say that the final purposes of CI are to represent the corporation, and let everybody know about it. The only way to survive in this situation where we are inundated with lots of CIs is to specialize and differentiate the image of corporation from those of others. The British Airways succeeded in making new CI with new and innovative ideas-daringly break from its old one-to cope with totally different market for the present and future. It did not follow the traditional way which relies only on the visual factor. It produced the original, symbolic, and individual images that could represent the countries where its planes go. And the individual images could be seen on the tail of the plane. A new Corporate Identity of British Airways with this original idea could obtain excellent results to draw a distinction between other corporations

좋은 기업의 이미지만이 날로 심각해지고 있는 생존 경쟁에서 살아남을 수 있다는 인식이 날로 커지므로 기업이미지 관리의 중요성은 끊임없이 강조되고 있다. 이러한 CI의 중요성은 20C 초반 산업사회의 시작과 더불어 시작되어 현대 사회가 점차 첨단화, 다양화, 세분화되면서 CI의 홍수 시대를 맞이하였다. 이러한 현 시점에서 CI가 그 기업의 이미지를 표현해 주고 그 기업을 대내외적으로 알리는 것만이 CI의 궁극적인 목표라고 할 수는 없다. 이제는 기업의 이미지가 다른 기업들간의 차별화가 얼마나 이루어지는가 하는 것이 오늘날과 같은 CI의 홍수 속에서 살아남을 수 있는 길이 아닌가 한다. 이러한 현 시점과 다가오는 새 천년을 고려한 영국의 국제적인 항공사 British Airways는 새로운 시장환경에 대응하기 위하여 과거의 기업 이미지에서 과감히 탈피하고, 새롭고 혁신적인 아이디어로 기업이미지 재통합 계획을 구축하였다. 그들은 단지 한 가지 획일화된 시각적 요소로 기업의 이미지를 통합하는 기존의 통상적인 CI접근 방식에서 과감히 탈피하고, 각기 비행하는 나라의 가장 독창적이고 상징적인 이미지를 제작하여 비행기의 꼬리 부분에 적용시키는 혁신적인 아이디어로 새 이미지 통합을 구축하였다. 이러한 독창적인 아이디어로 새 기업 이미지를 구축한 British Airways는 다른 항공사의 이미지와 기업의 이미지를 차별화 하는데 큰 성과를 얻을 수 있었다.

Keywords