Effects on Aesthetic Response of Typicality According to Product Orientation and Price Levels

제품별 지향성과 가격수준에 따른 전형성이 심미적 반응에 미치는 효과에 관한 연구

  • 이진렬 (전북대학교 경영학부) ;
  • 김진아 (전북대학교 산업디자인학과) ;
  • 홍정표 (전북대학교 산업디자인학과)
  • Published : 2001.02.01

Abstract

The purpose of this study is to test the typicality effects to aesthetic response according to product orientation (design-oriented vs function- oriented) and perceived purchase risk. This study overcame the limitations of existing researches which haven't had the consensus about the relationship between typicality and preference and consequently suggested the typicality effect to aesthetic response by analyzing this relationship with product orientation and perceived purchase risk. The results of this study showed the inverted U-shaped relationship in design-oriented products and no relationship in function-oriented products between typicality and preference.

본 연구는 제품지향성과 지각된 가격수준에 따라 심미적 반응에 대한 전형성효과가 어떻게 달라지는지를 검증하고자 하기 위한 것이다. 본 연구를 통하여 기존연구가 전형성과 선호도간의 관계에 대한 의견의 일치를 보이지 못하는 것과 관련하여 제품지향성과 지각된 가격수준으로 세분화하여 분석함으로써 그러한 한계점을 극복하고 결과적으로 심미적 반응에 대한 전형성의 효과를 검증하였다. 본 연구의 결과를 통하여 디자인지향적 제품의 경우에는 전형성과 선호도간의 역U자형 관계를 나타내고 있을 것으로 파악되었으나 상대적으로 기능지향적 제품의 경우에는 전형성과 선호도와의 관계는 나타나지 않았다.

Keywords