3D Finite Element Analysis of Rock Behavior with Bench Length and Gther Design Parameters of Tunnel

터널의 벤치길이를 중심으로 한 설계변수에 따른 암반거동의 3차원 수치해석

  • 강준호 (현대건설 토목사업본부 설계실) ;
  • 정직한 (현대건설 토목사업본부 설계실) ;
  • 이정인 (서울대학교 지구환경시스템공학부)
  • Published : 2001.03.01

Abstract

Focusing on the bench length, this paper presents the results of 3-dimensional elafto-plastic FE Analysis un tunnels of full face, mini-bench and short bench excavated in weathered rock. Influences of unsupported span, horizontal to vertical stress ratio, thickness of shotcrete on the behavior of rock and support were a1so studied. Results showed that displacements of mini-bench tunnels responded more sensitively to bench lengths than those of short bench. The effects of bench excavation on upper half displacement increased with longer unsupported span. Horizontal to vertical stress ratio showed a greater influence on displacement and preceding displacement ratio or sidewall rather than those of crown and invert.

본 연구에서는 전단면굴착에 가까운 작업 사이클(cycle)로 굴진을 하면서 분할효과를 거두기 위해 적절한 벤치길이를 결정하는 것이 중요한 요소로 판단하여 전단면, 미니벤치, 숏벤치로 풍화암 구간에 굴착한 터널을 모델링하여 이에 대해 3차원 탄소성해석을 수행하였다. 그리고 터널내 암반과 지보재의 거동에 영향을 미치는 주요 요소로 무지보 굴착구간의 길이, 측압계수, 숏크리트 두께 등의 설계변수를 변화시켜가며 암반의 변형거동을 분석하였다. 해석결과 내공변위는 숏벤치보다 미니벤치일때 벤치길이에 민감하게 반응하는 것으로 나타났으며 무지보길이가 길 때 하반굴착이 상반변위에 미치는 영향이 더 크게 나타나며 상반과하반측벽에서의 변위타이가증가하였다 K값의 증가에 따라 천정, 바닥보다 상하반 측벽부에서 변위와 선행변위비의 증가가 훨씬 크게 나타났다.

Keywords

References

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  2. 한국지반공학회지 v.12 no.1 응력집중을 고려한 터널의 3차원 거동에 관한 연구 -하중분담률을 중심으로- 이인모;김동현;최항석;최수일
  3. 서울대학교 공학박사학위논문 터널 막장 주위의 3차원적 영향을 모사하는 2차원 해석모델의 하중분배율에 관한 연구 정대열
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