Effect of Economic Analysis an Introduction HSDI Diesel Passenger Cars

HSDI 경유승용차 도입의 경제적 효과분석

  • 임기추 (에너지경제연구원 연구위원)
  • Published : 2001.09.01

Abstract

This paper aims at evaluating HSDI diesel passenger cars introduction. The result of economic analysis after accounting for the life cycle cost per car shows a saving of 13,836 thousand won in fuel cost per diesel car assuming a life of 10 years and the annual travel distance of 20,000km. Assuming an average travel distance of 20,000km and a 10% increase in sales of diesel passenger car, the social benefit starts to accrue from the year 2002 and, in 2010, is estimated to be 154.1 billion won relative to the gasoline passenger car. The cumulative social benefit up to 2010 under the same assumptions is expected to reach 636.8 billion won.

본 연구는 경유승용차(HSDI 경유엔진) 도입에 대해 소비자 측면, 사회적 측면의 경제적 효과를 분석하고자 하였다. 먼저, 생애비용을 고려한 소비자 경제성분석 결과 승용차 수명 10년, 연간 평균 주행거리를 20.000km로 가정할 때 승용차 1대당 연료비 절감액은 13,836천원으로 추정된다. 사회적 편익은 평균 주행거리 20,000km 기준 경유승용차 관매 10% 증가 전제시 휘발유 승용차 대비 2002년부터 이익이 실현되기 시작하여 2010년에 1,541억원의 편익이 발생하는 것으로 추산된다. 사회적 누적편익은 판매량 10% 증가 가정시 20,000km 주행시 2010년까지 6,368억원의 편익이 발생할 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 99 자도차 주행거리 실태 조사연구 교통안전공단
  2. 차세대자동차기술 뉴스레터 no.14 디젤엔진 기술개발동향 류명석
  3. 에너지총조사 산업자원부;에너지경제연구원
  4. 환경규제와 에너지부문 환경변화에 따른 자동차산업의 대응방안 에너지경제연구원
  5. 기후변화협약 대응 실천계획 수립을 위한 연구 에너지경제연구원
  6. 에너지통계연보 에너지경제연구원
  7. 발표자료 현대자동차
  8. エネルギ一 · 資源 v.17 自動車交通部門 溫暖化抑制技術の 評價 今關隆志