A Study on the Relationship Between Self-Concept and Clothing Behavior of Elementary School Children

초등학교 아동의 자아개념과 성별 및 학년에 따른 의복행동에 관한 연구

  • Published : 2001.12.01

Abstract

The purpose of the present study is to investigate the relationship between self-concept and clothing behavior of elementary school children. For this purpose. 301 third and sixth graders two schools in Daegu-city were sampled. The \`Test of Self-Concept\` and \`Questionnaire on the Clothing Behavior\` were administered purpose of this study. The collected data were analyzed by the SPSS/PC Windows programs according to the research issues. Means and standard deviations were calculated and a three-way analysis of variance was applied to analyze the effects of grades, sex(gender) and self-concept on the clothing behavior. The major results of this study were as follows: 1. It was found that the mean score of the clothing behavior was significantly different depending the level of self-concept (group). The mean scores of manageability. psychological dependency interest and conformity of the high self-concept. group were significantly higher than those of the low self-concept group. But. there was no significant difference between the high and low self-concept groups in the mean score of comformity. 2. There were statistically significant differences between the sex of children in the mean score of the clothing behavior. It was found that the mean score of manageability, psychological dependency and interest of the female students were significantly higher than those of the male students. However the mean score of the comfortability of male students was significantly higher than that of the female students. In the meantime there was no significant difference between the sex of students in the mean score of comformity. 3. There were statistically significant differences in the mean score of the clothing behavior according to the graders of children . It was found that the mean scores of manageability, psychological dependency, interest and comfortability of the third graders were significantly higher those that of the sixth graders. But, there was no significant difference depending the grades of students in the mean score of conformity. 4. There were statistically significant interaction effects between the sex and the grade of children on the mean score of interest and comfortability. It was found that the mean score of interest of male third graders was higher than that of male sixth graders. The mean score of comfortability of the female third graders higher than that of sixth graders.

Keywords

References

  1. 의상사회심리학 강혜원
  2. 숙명여자대학교 석사학위논문 학령기 아동의 의복행동과 자아존중감과의 관계 고은기
  3. 서울대학교 석사학위논문 성별, 학년별, 사회계층별 의복행동과 가정의 가치지향성과의 상관 연구 김선화
  4. 한국의류학회지 성인여성의 의복선택행동과 관련요인연구 김소연;조필교
  5. 한국의류학회지 자아존중과 의복행동간의 상관연구 김순구;박정순
  6. 한국의류학회지 v.1 자아존중감이 의복행동에 미치는 영향 김순구;윤학자
  7. 복식 사회 심리학 김순심(외 3)
  8. 한국교원대학교 석사학위논문 의복 착용이 학생의 자아개념과 의복행동에 미치는 영향 김순화
  9. 이화여자대학교 석사학위논문 국민학교 아동의 의복행동에 관한 연구 김연주
  10. 영남대학교 석사학위 논문 초등학생의 자아개념과 학업성취와의 관계 김윤하
  11. 홍익대학교 석사학위논문 의복행동과 자아개념과의 상관관계 연구 김원숙
  12. 건국대학교 석사학위논문 학령기 아동의 의생활 태도에 관한 연구 남지영
  13. 한국의류학회지 의복동조성에 대한 이론적 연구 박혜선
  14. 이화여자대학교 석사학위논문 여고생의 의복행동과 자아개념과의 관계 변기혜
  15. 강원대학교 석사학위논문 여고생의 자아개념과 의복행동과의 관계 심현섭
  16. 서울여자대학교 석사학위 논문 아동의 의생활 태도 조사 연구 이강선
  17. 경희대학교 석사학위논문 여자고등학생들의 자아개념에 따른 의복 행동에 관한 연구 이광진
  18. 한국의류학회지 v.1 학령기 아동의 의복행동 측정도구 개발에 관한 연구 이명희
  19. 이화여자대학교 석사학위논문 국민학교 의생활 학습에 관한 연구 이미선
  20. 이화여자대학교 석사학위 논문 아동복의 선호디자인 특성 및 성격과의 상관연구 이미숙
  21. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 국민학교 1·2·3학년 아동의 의복행동 연구 이미연
  22. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 의복에 대한 태도와 사회적 태도와의 관계연구 이영선
  23. 공주대학교 석사학위논문 초·중·고등학교 의생활 교육과정의 체계정립 및 필요도 조사연구 이은희
  24. 복식 사회 심리학 이인자
  25. 연세대학교 대학원 석사학위논문 대학생의 자아개념과 의상행위와의 상관관계 연구 임춘봉
  26. 한양여자대학교 석사학위논문 학령기 아동의 성역활 정체감과 의복행동에 관한 연구 원선주
  27. 이화여자대학교 석사학위논문 고교생의 의복행동과 창의력과의 관계 장기숙
  28. 건국대학교 석사학위논문 초등학생의 또래 집단 인기도와 자아개념 및 사회성숙도와의 관계 장원덕
  29. 강원대학교 석사학위 논문 집단 상담이 초등학생의 자야개념 변화에 미치는 효과 정영순
  30. 지각심리학 최정훈
  31. 이화여자대학교 석사학위논문 의복행동과 사회적 안정감-불안감의 관계에 관한 연구 최혜선
  32. 고려대학교 석사학위논문 아동의 성·학년·인지양식에 따른 자야개념의 분석연구 황지현
  33. Michigan Agricultural Experimental Station Project v.783 Method of Measuring Clothing Variables Creekmore, A. M.
  34. Peer Acceptance and leadership Potential Clothing and Personal Attractiveness of Adolescents Related to Conformity. to Clothing Mode Creekmore, A. M.
  35. The Psychology of Clothing Flugel, J. C.
  36. The child from Five to Ten Gesell, A.;Ilg, F. L.
  37. Theories of Personality Hall, C. S.;Lindzey, G.
  38. Preference and Self concept Teenage Appearance : Conformity Hambleton, K. B.;Roach, M. E.;Ehle, A. K.
  39. The Second Skin Horn, M. J.
  40. The Second Skin Horn, M. J.
  41. An Analysis of Fashion and Its Motives The Psychology of Dress Hurlock, E. B.
  42. Child Development Hurlock, E. B.
  43. Child Study Jorunal Sex typing of play activities by girls clothing style : pants versus skirt Kaiser, S. B.;Phinney, J. S.
  44. Individuality : In Clothing Selection and Personal Apperance Kefgen, M.;Specht, P. T.
  45. Journal of Home Economics Clothing Awareness kelly, E. A.;Turner, D. N.
  46. The Relationship between Personality and Style of Dress Knapper, C. K.
  47. Jorunal of Home Economics Mothers & Daughters Select School dress Miller, M. S.;Ryan, M. S.
  48. Jorunal of Home Economics Clothes Help Build Personality Read, K. H.
  49. A study in Human Behavior Clothing Ryan, M. S.
  50. Kogakusa : mcGraw-Hill Social psychology Secord, R. F.;Backman, C. W.
  51. Appearance and Self를 인용한 Roach, M. E. and Eicher, J. B. Dress and Adornment and Social Order Stone, G. P.
  52. Family Clothing Tate, M. T.
  53. Family Clothing Tate, M. T.;Glisson, O.