The Current Status and the Reformation Strategy on Stating a Summary of Assessments in the Practical Arts Subject

초등 실과의 서술식 평가 실태와 개선방안

  • Published : 2001.12.01

Abstract

The purposes of this study were to investigate the current status on stating a summary of assessments in the practical arts education and to analyze the problem and find out the reformation strategy for them. To achieve these purposes. 180 teachers working in all elementary schools located in Daegu-city was selected by systematic cluster sampling method. The data were collected by using the mailed questionnaire developed by the researcher, and there was a response rate of 91.7%. Findings showed that it was not realized the valid and reliable stating a summary of assessments because it was not fixed throughly in the elementary school. So many teachers had difficulties in assessing the practical arts subject and stating a summary of assessments. They used the computer programs of CMI(Computer Management Instruction) . Black Box. SA(Stand Along) for stating a summary of assessments. It was recommended that valid and reliable criteria of stating a summary of assessments should provided, and on-the-job training on the developing and selecting a good tools for stating a summary of assessments should required. And. it was also required that the various codes of stating a summary of assessments should developed. and the various materials. equipments. and systems should provided for teachers.

Keywords

References

  1. '97 한국실과교육학회 학술발표대회 자료집 포트폴리오 평가의 실과 적용방안. 제7차 실과 교육과정의 구성 방향 탐색 강정진
  2. 수행평가의 이론과 실제 국립교육평가원
  3. 실과교육연구지 실과의 서술식 평가를 위한 수행평가의 적용 방안 나승일;김주이
  4. 초등 실과의 서술식 평가 모형과 적용 지침 개발 연구 나승일;김주이;김현지
  5. 교육평가연구 v.8 no.2 수행평가의 타당성 연구: 과학 실기 평가, 실험 보고서, 컴퓨터 시뮬레이션 평가의 비교 남명호
  6. 교육개발 no.1월 교수.학습 과정을 개선하기 위한 질적 평가 백순근
  7. 한국교육평가연구회 학술세미나 논문집 수행평가의 이론적 기초. 수행평가의 이론과 실제. 백순근
  8. 열린교육의 이해와 실제 부산광역시교육청
  9. 음악과의 포트폴리오 평가. 학습을 위한 수행평가 석문주
  10. 한국실과교육학회지 v.12 no.1 학습자의 개인차를 교려한 실과교수-학습 및 평가 방안 탐색 왕석순;이춘식
  11. '99 한국실과교육학회 학술발표대회 자료집 실과 수업 혁신을 위한 수행평가 방안 지식기반 사회에서 실과교육의 혁신방안 윤인경
  12. 한국실과교육학회지 v.11 no.1 초등 실과의 수행평가 도구 개발 연구. 이정수;나승일;최유현
  13. 한국실과교육학회지 v.12 no.1 Treffinger의 창의적 문제해결 수업모형의 실과적용을 위한 이론적 고찰 정미경;김지은
  14. '99 열린교육 춘계 세미나 자료집 수행평가의 본질과 방향. 열린교육과 수행평가 정종진
  15. 참평가 학습을 위한 수행평가 조용기
  16. 한국실과교육학회지 v.10 no.1 초등 실과교육의 대안적 평가 방향 탐색 최유현