A Study on Iterative MAP-Based Decoding of Turbo Code in the Mobile Communication System

이동통신 시스템에서 MAP기반 터보 부호의 복호에 관한 연구

  • 박노진 (광운대학교 전자통신공학과) ;
  • 강철호 (서울대학교 전자공학과 공학박사)
  • Published : 2001.04.01

Abstract

In the recent mobile communication systems, the performance of Turbo Code using the error correction coding depends on the interleaver influencing the free distance determination and the recursive decoding algorithms that is executed in the turbo decoder. However, performance depends on the interleaver depth that need a large time delay over the reception process. Moreover, Turbo Code has been known as the robust ending method with the confidence over the fading channel. The International Telecommunication Union(ITU) has recently adopted as the standardization of the channel coding over the third generation mobile communications such as IMT-2000. Therefore, in this paper, we proposed of the method to improve the conventional performance with the parallel concatenated 4-New Turbo Decoder using MAP a1gorithm in spite of complexity increasement. In the real-time video and video service over the third generation mobile communications, the performance of the proposed method was analyzed by the reduced decoding delay using the variable decoding method by computer simulation over AWGN and fading channels.

최근의 이동통신 시스템에서 오류 정정 부호화 방식으로 사용되는 터보 코드의 성능은 부호기에 내재되어 부호의 자유 거리 결정에 큰 영향을 미치는 인터리버와 복호기에서 수행되는 반복 복호에 의한 것이다. 하지만 우수한 성능을 얻기 위해 수신과정에서 많은 지연시간이 요구되는데 이는 주로 인터리버의 크기에 의존하게 된다. 또한 터보 코드는 페이딩 채널 상에서도 신뢰성 있는 강력한 코딩 기법으로 알려져, 최근 ITU 등에서 IMT-2700과 같은 차세대 이동 통신에서 채널 코드의 표준으로 채택되었다. 따라서 본 논문에서는 복잡도는 2배로 증가하나 성능을 개선시킨 병렬 구조의 4-New 터보 복호기를 제안하고, 차세대 무선 멀티미디어 통신에서 실시간 음성 및 비디오 서비스를 제공 시 복호 지연시간을 단축시키기 위해 가변 복호 방법을 이용하여 AWGN과 페이딩 채널 환경에서의 컴퓨터 모의 실험을 통해 성능 분석을 하였다.

Keywords

References

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