Abstract
The concept that the electrical properties of subsurface material can be affected by the introduction of contaminants might be applicable fur developing the leakage detection system for petroleum hydrocarbons of underground storage tanks and leachate coming from landfill. Investigations were conducted with diesel, NaCl solution, and leachate by laboratory tests. Simulation test was performed leaking at a certain point in the field. The measured resistance was exponentially decreased as the water content of uncontaminated unsaturated sand was increased. The resistance of soil was increased by diesel but decreased by NaCl solution or leachate. The optimum electrode spacings were found for NaCl solution, leachate and diesel. Electrolytic solutions were better detected by wider spacing than non electrolytic solution.
본 논문에서는 오염물질에 의해서 지반의 전기적 특성이 변한다는 원리에 의한 매립지의 침출수나 지하저장탱크의 유류 누출을 조기에 감지하는 시스템의 개발가능성을 확인하고자 하였다. 이를 위해 오염물질이 누출되는 상황을 모사한 실내실험을 통하여 전기저항 측정에 의한 오염물질 누출감지 가능성을 평가하였다. 불포화사질토 지반의 전기 저항 측정값은 함수비가 증가함에 따라 지수적으로 감소하는 경향을 보였다. 오염물질이 지반에 주입될 경우에 디젤은 비전도성 물질로 지반의 전기저항을 크게 증가시켰으며, NaCl 용액과 침출수는 전기전도성이 좋기 때문에 지반의 전기저항을 감소시켰다. 오염물질의 누출에 의한 전기저항은 측정전극간격에 따라 감지민감도가 다르게 나타났으며, 디젤의 경우에는 전극간격이 좁을수록, NaCl 용액과 침출수의 경우에는 전극간격이 높을수록 감지민감도가 크게 나타났다.