멀티 에이전트를 이용한 코스 반복 학습 시스템의 설계 및 구현

A Design and Implementation of Course Relearning System using Multi-agent

  • 이종희 (숭실대학교 컴퓨터학과) ;
  • 이근왕 (청운대학교 멀티미디어학과)
  • 발행 : 2001.01.01

초록

최근, 교수-학습 활동에서의 새로운 형태인 웹을 기반으로 한 교육(WBI:Web-Based Instruction)이라는 교수 모형이 제시되기에 이르렀다. 또한, 학습자의 요구에 맞는 코스웨어의 주문이 증가되고 있는 추세이며 그에 따라 웹 기반 교육 시스템에 효율적이고 자동화된 교육 에이전트의 필요성이 인식되고 있다. 그러나 현재 연구되고 있는 많은 교육 시스템들은 학습자 성향에 맞는 코스를 적절히 서비스해 주지 못할 뿐 아니라 지속적인 피드백과 학습자가 코스를 학습함에 있어서 취약한 부분을 재학습 할 수 있도록 도와주는 서비스를 원활히 제공하지 못하고 있다. 본 논문에서는 취약성 분석 알고리즘을 이용한 학습자 중심의 코스 스케쥴링 멀티 에이전트 시스템의 설계를 제안한다. 제안한 시스템은 먼저 학습자의 학습을 지속적으로 모니터링하고 평가하여 개인 학습자의 학습 성취도를 계산하며, 이 성취도를 에이전트의 스케쥴에 적용하여 학습자에게 적합한 코스를 제공하고, 학습자는 이러한 코스에 따라 능력에 맞는 반복된 학습을 통하여 적극적인 완전학습을 수행하게 된다.

Recently, WBI model which is based on web has been proposed in the part of the new activity model of teaching-learning. The demand for the customized coursewares which is required from the learners is increased, the needs of the efficient and automated education agents in the web-based instruction are recognized. But many education systems that had been studied recently did not service fluently the courses which learners had been wanting and could not provide the way for the learners to study the learning weakness which is observed in the continuous feedback of the course. In this paper we propose design of multi-agent system for course scheduling of learner-oriented using weakness analysis algorithm. First, proposed system monitors learner's behaviors constantly, evaluates them, and calculates his accomplishment. From this accomplishment, the multi-agent schedules the suitable course for the learner. The learner achieves an active and complete learning from the repeated and suitable course.

키워드

참고문헌

  1. Ward, D. 'Technology and the Changing Boundaries of Higher Education,' EDUCOM Review 29, 1 pp.23-30, Jan/Feb. 1994
  2. Hamalainen, M, Whinston, A, and Vishik, S., 'Electronic Markets for Learning : Education Brokerages on the Internet,' Communications of the ACM, Vol.39, No.6, pp.51-58, June, 1996 https://doi.org/10.1145/228503.228513
  3. Agogino, A, 'The Synthesis Coalition : Information Technologies Enabling a Paradigm Shift in Engineering Education,' Proceedings of Hypermedia in Vaasa '94, Vaasa Institute of Technology, pp.3-10, June, 1994
  4. Thomas, R. 'Implications of Electronic Communication for the Open University, in Mindweave, Communication, Computers, and Distance Education,' R. Mason and A. Kaye (eds.), Pergamon Press, pp.166-177, 1992
  5. Agogino, A, 'The Synthesis Coalition : Information Technologies Enabling a Paradigm Shift in Engineering Education,' Proceedings of Hypermedia in Vaasa '94, Vaasa Institute of Technology, pp.3-10, June, 1994
  6. Hamalainen, M, Whinston, A, and Vishik, S., 'Electronic Markets for Learning : Education Brokerages on the Internet,' Communications of hte ACM, Vol.39, No.6, pp. 51-58. June, 1996 https://doi.org/10.1145/228503.228513
  7. http://grouper.ieee.org/p1484 IEEE Learning Technology Standards Committee (LTSC)
  8. Sandip Sen., Edmund H. Durfee., 'On the design of an adaptive meeting scheduler,' In Proc. of the Tenth IEEE Conf. on AI Application, 1994 https://doi.org/10.1109/CAIA.1994.323694
  9. Online Education 'The Electronic University,' Prospectus 1993/1994
  10. 정갑주, 박중선, '효과적인 교수-학습을 위한 가상학습 지원 시스템 분석', 정보과학회지논문지, 제16권 제10호, 1998
  11. 정인성, '웹기반 교수-학습체제설계 모형', 웹기반교육, 교육과학사, 1999