TYPOGRAPHY AND COLOR; FOCUSED ON 4 COLOR TRANSFORMATIONAL FORM IN NEWSPAPER

4칼라 변형신문광고에 나타난 타이포그라피와 색상에 대한 연구

  • 이광숙 (중부대학교 광고홍보학과)
  • Published : 2001.03.01

Abstract

Visual and color in Korean newspaper advertisements appeared in transformational advertising (21cm$\times$30.4cm) were analyzed. Data were gathered from 191 advertisements shown on major four daily newspaper; Dong-a, Joong-ang, Chosun, and Hanguk from October to December in 2000. From the results of this research, researcher concluded the followings; Both Korean and English are frequently used. With expectation of high readability, Roman/serifs and San serifs are mostly used typefaces. Selecting color for copy and backgraund in advertisements became more varied to satisfy varied consumers' personality.

본 연구는 현재 제작 배포된 한국신문광고, 9단 7칼럼 4칼라 변형광고를 중심으로 활자체와 색상에 대한 분석을 실시하였다. 조사결과, 한글과 영문을 사용한 카피가 자주 사용되고 있었으며, 읽기 쉬운 신명조체와 고딕체가 카피에 가장 많이 사용되고 있었다. 두드러진 것은 복잡한 생상의 활용이었다. 배경색도 매우 다양화되어 있었으며, 특히 이에 따른 카피에 사용된 색상은 매우 복잡한 형태를 취하고 있었다. 조사결과로부터 활자체의 통일성과 색상의 다양성에 따른 광고의 구독률에 대한 조사가 실시되어야 할 것으로 사료된다.

Keywords