Abstract
As reusability becomes recognized more importantly, with the introduction of ObjectOriented Programming Languages, developers not only want to reduce development duration, but also to develop a proper system robustly and safely by renovating the Hot Spot in order to reuse the existing framework. When we perform these works, we need the development environment which is the Rapid Application Development tool, and the RAD tools provide us with the convenient development environment. The need of RAD tools is recognized by every Object-Oriented programmer, and many business enterprises are developing them. In this paper, we will present a design and implementation of module-based modeler as a method for developing technique to constmct user-driven Intranet environment for the generation of the program based on the framework. The framework modeler used Java language that is independent on platform, and applied the technique of OMT editor that provides the UML notation partially. Additionally, The modeler also includes the notations that are not supported in OMT editor. In addition to this characteristic, it is structured to develop system consistently with applying the Agent pattern, which is a design pattern suggested by ourselves, to send messages occurred between various Views. The existing MVC(Model-View-Controller) architecture does not have this function. Thus, this tool has a flexibility when user's requirements are changed, or functions are extended.
객체지향 언어의 등장과 함께 재사용의 중요성이 증대되면서, 개발자는 기존에 있는 프레임워크를 재사용하기 위해 핫 스팟(Hot Spot)을 수정하여 개발자의 의도에 적합한 시스템을 구축함으로써 개발기간 단축은 물론 견고하고 안정적인 개발을 하고자 한다. 이러한 작업을 하기 위한 환경을 제공하는 도구가 RAD(Rapid Application Development) 도구이다. 객체지향 프로그램 개발자라면 RAD 도구의 필요성을 누구나 다 인식하고 있으며 여러 업체에서 이러한 RAD 도구를 개발하고 있다. 본 논문에서는 사용자 중심의 인트라넷환경 구축도구 기술개발의 일환으로 프레임워크를 기반으로 하는 프로그램 생성을 위한 모듈단위의 모델러를 설계 및 구현하였다. 본 모델러는 구현언어로 플랫폼에 독립적인 Java 언어를 사용하였고, 객체 다이어그래밍 기술을 포함하고 있는 OMT 에디터를 분석하여 기술을 적용하되 OMT 에디터에서는 지원하지 않았던 UML(Unified Modeling Language) 표기법을 지원하고 있으며, 기존의 MVC(Model-View-Controller) 구조가 가질 수 없었던 여러 뷰(View) 사이에 발생하는 메시지를 전달하는데 있어 Agent라는 설계 패턴을 개발하여 적용함으로써 본 도구를 이용하여 일관된 개발을 할 수 있도록 구조화하였다. 따라서 본 논문에서 설계 및 구현한 도구는 사용자의 요구사항 변경이나 기능확장시 보다 유연하게 대처할 수 있는 특징을 가지고 있다.